Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät | 2025-01-23 13:50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät !
Uusimmat päätökset (15.08.2019/ ao. linkki) / Kuopion kaupunki • Toimielimet: Haun tulos [1-50/50]
OHJAUSRYHMÄN PÖYTÄKIRJA 09 kertoo että Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen –hankkeen (MoViRa) yleinen tarve oli keksitty !
KUOPION KAUPUNGIN TALOUSARVIO 2018 TOIMINTA- JA TALOUSSUUNNITELMA 2018 – 2021 [ Lataa ] Kaupunginhallitus
Kuopion kaupunki Kaupunkiympäristön palvelualue Metsät ja vesialueet Kaupunginmetsänhoitaja 9126/2017 Moottorikelkkaurat ja reitit selvitys 27112017
* Moottorikelkkareittien ja urien tilanne 7.11.2017 Kuopiossa [ Lataa ]
Tuorein Kuopion keksimä ja veronmaksajien kustannuksella toimitettu "yleisen kulkuyhteyden tarve" yksityisten maille Nilsiän alueella:
Kuopion kaupungin pyynnöstä Maanmittauslaitos on toimittanut "yleisen kulkuyhteyden luomiseksi" Nilsiän alueelle ”Maastoliikennelain mukaisella reittitoimituksella” moottorikelkkareitin AnnaMarintie-Rahasjoki (Kuopio).
Toimitetun reitin kummastakaan päästä ei moottorikelkalla pääse edes reitin toiseen päätepisteeseen! Reitti päättyy molemmilta puoliltaan metsojen soidin alueeseen, joka on Kuopion hallinto-oikeuden ja KHO:n päätöksen mukaan kiellettyä. Kuopion kaupunki ei ole piitannut mitenkään oikeusasteissa vaadituista toimenpiteistä, eikä EAO:n antamista lausunnoista reitin perustamisen edellytyksille.
Kuopio on siis perustanut torson reittisuunnitelman perusteella moottorikelkkareitin AnnaMarintie-Rahasjoki "toteutettavaksi jo kuluvana vuonna" edistämään kuopiolaisten yleistä virkistäytymistä moottorikelkkailulla ja "yleisen kulkuyhteyden luomiseksi" yksityisten maille moottorikelkkareitin, josta kelkoilla ei pääse mihinkään.
Kaikki Kuopion moottorikelkkareittisuunnitelmat poikkeavat Maastoliikennelain määräyksistä ja Ympäristöministeriön antamista voimassa olevista virallisista ohjeistuksista virallisen moottorikelkkareitin perustamisen edellytyksistä. Reittisuunnitelmissa esitetty kelkkareitin rakentamisen tapa ja laatu poikkeavat räikeästi maata muokkaavana ja metsän parturoimisena lain ja sen soveltamisohjeen antamista määräyksistä.
Moottorikelkkareitti tulisi olla Maastoliikennelain ja YM-ohjeen mukaan ainoastaan ns. "jälki lumessa puiden välissä", joka lumettomana aikana ei saisi näkyä muutoksina maastossa ja kasvillisuudessa: - Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® è Lataa - Lain soveltamisohje Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO è Lataa
Näin edustajat ovat vastanneet:
* Itsenäisyyspuolue / Juhani Tanski / Nro. 54 Vastaukset è Lataa
Kuopion Keskustasta vastasivat: - Veijo Karkkonen - Hannu Kananen
Seuraavat Keskustan edustajat erikseen pyydettynä ovat toistaiseksi jättäneet kyselyyn vastaamatta: - Antti Kivelä - Markku Rossi
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
**** - Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® è Lataa - Lain soveltamisohje Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO è Lataa
Lisätietoja sivulta: è http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=112
Moottorikelkkailun suosiminen on kohtuuttoman kallista
Kuopion kaupunki on toimillaan määrätietoisesti suosinut moottorikelkkailun edistämistä Koillis-Savon alueelle. Siksi kaupungin johto ja eräät lautakunnat ovat jatkaneet samaa linjaa tekemällä päätöksiä moottorikelkkareittien lisärakentamisesta ja niiden ylläpitämisestä kaupungin ja lähikuntien alueille yhä lyhenevistä talvista ja aiheutuvista kustannuksista piittaamatta. Tuoreimpina esimerkkeinä Kuopion päätöksissä ovat moottorikelkkareitit AnnaMarintie-Suuri-Pieksä ja AnnaMarintie-Rahasjoki. Kuopion hyväksymissä reittisuunnitelmissa väitetään reittejä tarvittavan lisääntyneen moottorikelkkailun vuoksi. Todellisuudessa liikennekäyttöön rekisteröidyt moottorikelkat ovat vähentyneet jatkuvasti viimeisen kymmenen vuoden ajan ==> [ Lataa ] . Näin reittisuunnitelmissa harhautetaan luottamusmiehiä, veronmaksajia ja maanomistajia. Samoin reittisuunnitelmissa kustannusarvioksi arvioidaan noin 3000 €/km, mutta toteutuneet kustannukset ovat olleet 11000 €/km.
Reittisuunnitelmien johdannosta päättäjille annettua harhaan johtavaa tietoa: Moottorikelkkailun kasvun myötä on tullut tarve ohjata ja kanavoida kelkkailua tarkemmin. Perustamalla virallisia kelkkailijan kannalta mielekkäät ja hyvin hoidetut turvalliset reitit ... saadaan minimoitua haitat ... sekä tuotua kelkkailutoiminta paremmin virallisen valvonnan piiriin.
FAKTAA * Koko Pohjois-Savon alueella liikennekäytössä olevien kelkkojen määrä on Trafi-tilastojen mukaan pudonnut rajusti. Esimerkiksi Kaavilla liikennekäyttöön rekisteröityjen kelkkojen väheneminen on ollut vuodesta 2007 lähtien jopa 41 % vuoden 2016 loppuun mennessä. * Muutama vuosi sitten rakennettiin Koillis-Savoon 151 km moottorikelkkareittejä 1,7 miljoonalla eurolla (n. 11000 €/km). Tässä valtio ja kunnat maksoivat kaiken eikä moottorikelkkailijat mitään. Hanke ei tuonut valmistuttuaan yhtään työpaikkaa. Reittien vuotuinen ylläpitokustannus harvojen lyhytaikaiseksi huviksi on ympäristöministeriön arvion mukaan noin 10 % rakentamiskuluista, jonka kustantaa kunnan veronmaksajat.
Maanomistajat eivät pääsääntöisesti halua mailleen moottorikelkkareittejä ikuiseksi rasitteeksi, sillä reitti rajoittaa maa-alueen käyttöä ja korvaus sellaisesta rasitteesta on naurettavan pieni. Kuopiossa reittisuunnitelmia on laadittu etukäteen väkisin tekeminen mielessä haluttomilta maanomistajilta lupia kyselemättä.
MAASEUDUN TULEVAISUUS VIIKON KYSYMYS: Ottaisitko kelkkareitin maillesi 5.1.2011 Julkaistu 5.1.2011 → Lataa Nykyisen maastoliikennelain mukaan virallinen moottorikelkkareitti katsotaan tieksi ja suunnitteilla olevassa tieliikennelain uudistuksessa moottorikelkkareitti on moottorikelkkatie. Kun veronmaksajat joutuvat maksamaan suunnitellun toisen mokoman moottorikelkkareittien tekemiset ylläpitokustannuksineen, jää yhä vähemmän rahaa kunnissa terveydenhoitoon, koulutukseen, katujen ja leikkikenttien ylläpitoon yms. tai verotaakkaa on nostettava.
Samassa Trafi- selvityksessä sanotaan: "Moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksista aiheutuvat taloudelliset ja inhimilliset menetykset ovat varsin merkittäviä. Henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista aiheutui yhteiskunnalle vuosittain lähes 700 miljoonan euron kustannukset."
Koillis-Savon vähäinen moottorikelkkailu aiheuttaa Trafin tilaston mukaan Kuopion alueelle 14 miljoonan euron kansantaloudelliset tappiot vuosittain. Kun yhteistä talouttamme hoidetaan näin, ei ole ihme, että Kuopion talousalue voi huonosti.
Savon Sanomat on kertonut myös alueella jo sattuneista moottorikelkkailun vahingoista (SS 24.1.2019). Moottorikelkkailun onnettomuuskustannukset ovat huomattavat. Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset.
Kuopion alueen moottorikelkkailua edistävissä reittisuunnitelmissa ja selvityksissä on korostettu uusilla reiteillä moottorikelkkailun arvioitua vähäisyyttä - ja erityisesti silloin, kun on puhuttu kelkkailun aiheuttamista haitoista sekä sanottu niiden kohdistuvan pääosin ainoastaan kelkkailijoihin itseensä ja kelkan tai reen kyydissä olevaan henkilöön.
Kun moottorikelkkailureittejä ja -uria Suomessa on noin 20 000 km, onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset vuosittain ovat 16 000 euroa kilometriä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröityä kelkkaa kohti reilu 3 500 euroa. Onneksi kelkkailukausi Suomessa jää lyhyeksi.
* Oletko valmis lopettamaan moottorikelkkailun edistämisen Koillis-Savon alueelle ja sellaisesta syntyvien kustannusten, haittojen ja onnettomuuksien rahoituksen? * Uskotko ja luotatko kaikken, mitä virkamiesjohto ja puolueen pomot sanovat vai ajatteletko omilla aivoillasi?
Alla suoria lainauksia Kuopion alueen uusista moottorikelkkareittisuunnitelmista selityksineen:
” Uuden reitin rakentaminen aloitetaan puuston poistolla. Tämän jälkeen reittipohja tasataan kannoista, kivistä ja mättäistä 6 m leveydeltä. Kelkkareitin pohjan tulee olla niin tasainen, että siinä pystyy ajamaan, kun tampattua lunta on vähintään 10 cm. Mitä tasaisemmaksi reitin maapohja saadaan, sitä helpompaa on reitin kunnossapito. Reittien sivukaltevuus ei suositusten mukaan saa ylittää 4 - 5 %. Liikennemäärien kasvaessa reittien lumipinta saattaa jäätyä, jolloin reitin pituuskaltevuuden tulisi olla alle 10 %. Reitin rakentamisvaiheessa tasattavat kannot ja kivet pyritään upottamaan reittialueelle.”
”Maasto on paikoin hyvin kivikkoinen ja saattaa edellyttää räjäytystöitä mikäli kiviä ei pysty rikkomaan muutoin.”
”Kelkkareittien vaikutukset maaperään ja kasvillisuuteen kohdistuvat vain reitin ja sen liitännäisalueiden maapohjaan. Reitin rakenne on kevyt ja kapea, joten se ei katkaise ekologista vyöhykettä tai estä kasvien leviämistä. Tutkimusten mukaan lumipeitteen aikana tapahtuva moottorikelkkaliikenne ei juuri vaikuta alueen maapohjaan, mutta ympäristöään syvemmältä jäätyvä reitti voi aiheuttaa kasveille kylmävaurioita. Epätasainen reittipohja joudutaan käyttöajan pidentämiseksi tasoittamaan koneellisesti, mikä muuttaa maaperän rakennetta ja kasvistoa reittialueella.”
”Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä. Reittien liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, ettei niistä aiheudu varsinaisia terveyshaittoja. Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön. Merkittävin vaikutus on pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka voi hetkellisesti häiritä alueella samaan aikaan liikkuvia.”
”Kelkkailumäärät on arvioitu reitillä vähäisiksi. Tarkemmin kelkkamääriä ei ole tutkittu, mutta vilkkaimmillaan kelkkailu lienee hiihtolomakaudella. Tuolloin läntisen Kuopion alueella olevilla reiteillä voi kulkea parhaimmillaan noin 10–30 kelkkaa päivässä. Muutoin kelkkailu keskittyy reitillä talviviikonloppuihin. Yksittäisiä kelkkailijoita voi olla myös arki-iltoina.”
”Kelkkailu keskittyy viikonloppuihin ja kelkkamäärien arvioidaan jäävän suunnitellulla reitillä vähäisiksi.”
”Moottorikelkkailun ympäristövaikutuksista merkittävimpiä ovat meluhaitat. Meluhaitan merkitystä korostaa moottorikelkkojen käyttö muutoin hiljaisessa ympäristössä. Ottaen huomioon suunnitellun reitin arvioidut liikennemäärät, meluhaitat reitillä ovat hyvin vähäisiä.”
§ § §
Yllä mainittujen rettisuunnitelmien oikeellisuutta sekä reittien yleistä tarpeellisuutta Koillis-Savossa voi jokainen verrata voimassa olevaan Maastoliikennelakiin ja Ympäristöministeriön laatimaan Maastoliikennelain sen soveltamisohjeeseen (ote ==> Lataa ) - Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® ==> Lataa - Lain soveltamisohje Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO ==> Lataa
Moottorikelkkareitin hyväksyminen reitille Annamarintie - Suuri-Pieksä, Kuopio ==> [ http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2017391991-6.HTM ]
Reittisuunnitelman on tehnyt Pohjois-Savon ympäristökeskus Reittisuunnitelmassa AnnaMarintie-Suuri-Pieksä sanotaan: 1 Johdanto - ”Moottorikelkkailun kasvun myötä on tullut tarve ohjata ja kanavoida kelkkailua tarkemmin…”
- OIKEAA TIETOA http://www.trafi.fi/ Trafi:n tilastoista koottuna moottorikelkkojen ja liikennekäyttöön rekisteröityjen kelkkojen määrän kehityksestä v. 2000-2016 Pohjois-Savossa: ==> Lataa
Moottorikelkkailun edistämissuunnitelmia Koillis-Savoon: Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen -hanke (MoViRa)
Kuopion yritys moottorikelkkailun tukemiseksi raukesi:
Kunnan jäsen on tehnyt 28.12.2016 oikaisuvaatimuksen kaupunginjohtajan päätöksestä 13.12.2016 § 142, jolla on myönnetty tapahtumatukea Kuopio SM-SnowCross moottorikelkkakilpailulle. ==> http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2017391660-6-1.PDF
Tapahtumatuen hakija on 11.1.2017 saapuneella ilmoituksella luopunut kilpailun järjestämisestä ja asian vireilläolo kaupungilla on päättynyt. Samalla lausunnon antaminen oikaisuvaatimuksesta raukeaa.
Huom! Kuopion kaupungin sivuilta 3.12.2016 ilmoituksen mukaista reittisuunnitelmaa "TERVON RAJA-RYÖNÄNLAHTI" asiakirjoineen ei kuitenkaan löytynyt mitään, tai edes mainintaa asiasta! Tiedusteltaessa asiaa Kuopion kaupungilta - kaupungin sivuille ilmestyi 8.12.2016 ==> [ https://www.kuopio.fi/web/ymparisto/maisematyoluvat ] "Maisematyölupia" koskeva kuulutus 8.12.2016 ==> Kuopion moottorikelkkareitit, reittisuunnitelma Tervon raja-Ryönänlahti
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||