Uutisia



Valtakunnalinen media & Päätöstenteko mottorikelkkareiteistä
 
 Lue lisää

Maastoliikenneonnettomuudet ja vakuutuskorvaukset
 
 Lue lisää

Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät
 
 Lue lisää

Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Juankoskella
 
 Lue lisää

Videolinkkejä Moottorikelkkailusta ja moottorikelkkareittien pakkorakentamisesta yksityisten maille
 
 Lue lisää

MAASEUDUN TULEVAISUUS -Lehti
 
 Lue lisää

MAASTOLIIKENNELAIN JOUKKOISTAMISESTA v. 2013
 
 Lue lisää

Lapin alueen lehdistä
 
 Lue lisää

Pohjois-Savon lehdet
 
 Lue lisää

Investigation reports
 
 Lue lisää

Tutkimusdokumentteja
 
 Lue lisää

Kansalaisten maastoliikennevalvontayhdistys
 
 Lue lisää

Vaihtoehtoisia Extrime -harrastuksia moottorikelkkailulle
 
 Lue lisää

Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® ja sen soveltamisohje: Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO
 
 Lue lisää

Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Kaavilla / Juankoskella
 
 Lue lisää



Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät2025-01-23 13:50
 
 

 

 

 

 

 

Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät !

 

 


 

RR-tietopalvelu -projektikuvaus A32030  

   

   

Lataa

 

 Loppuraportti A32030

  

  

Lataa

 

 

MoViRa ohry Ptk 09_28.11.2014 

  (Jatkohankkeelle on keksittävä uusi tulokulma)

25.02.2017

Lataa

 

Uusimmat päätökset  (15.08.2019ao. linkki) / Kuopion kaupunki • Toimielimet: Haun tulos [1-50/50] 

 

Dynasty KUOPION KAUPUNKI   Moottorikelkkareittihankkeita     tietopalvelu 7.1.2019 

KUOPION KAUPUNKI moottorikelkkareittihankkeita  17.09.2013--15.11.2018

      

Lataa




Muistio -Moottorikelkkareittien ja urien tilanne Kuopiossa

27.11.2017                                                                                                    

Kuopion kaupunki  

Kaupunkiympäristön palvelualue

Metsät ja vesialueet

 

Kaupunginmetsänhoitaja

Muistio - Seppo Jauhiainen

Kaupunginmetsänhoitaja

                 

Lataa




Moottorikelkkareittihankkeita 20.02.2013-20.04.2017  KUOPION KAUPUNKI 

KUOPION KAUPUNKI moottorikelkkareittihankkeita 20.02.2013-20.04.2017

Lataa

 

RR-tietopalvelu -projektikuvaus A32030, Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen

RR-tietopalvelu -projektikuvaus A32030, Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen

Lataa


 

OHJAUSRYHMÄN PÖYTÄKIRJA 09 kertoo että Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen –hankkeen (MoViRa) yleinen tarve oli keksitty !

(MoViRa) ohry Ptk 09_28.11.2014 

(MoViRa) ohry Ptk 09_28.11.2014 ("Jatkohankkeelle on keksittävä uusi toimintamalli, eri tulokulma...") 

Lataa

 

REITTITOIMITUSHAKEMUS

AnnaMarintie-Rahasjoki 160909

 

Kuopion kaupunkiKaupunginjohtaja Petteri Parosen valtuuttamana palvelupäällikkö Hannu Pöllä on hakenut kuopiolaisten hyvinvoinnin edistämiseksi Maanmittauslaitokselta moottorikelkkareitin AnnaMarintie-Rahasjoki toimitusta yksityisten maille ilman maanomistajien suostumusta. 

Huom. Tehdystä toimitushakemuksesta (julkiseksi luokiteltu asiakirja) reittikohde ei kuitenkaan ilmene.

Lataa


 

KUOPION KAUPUNGIN TALOUSARVIO 2018

TOIMINTA- JA TALOUSSUUNNITELMA 2018 – 2021  [ Lataa ]

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 04.12.2017/Pykälä 205


* 9126/2017 kelkkareitit ja urat 27112017  [ Lataa ]

 

Kuopion kaupunki

Kaupunkiympäristön palvelualue

Metsät ja vesialueet

Kaupunginmetsänhoitaja

9126/2017 Moottorikelkkaurat ja reitit selvitys 27112017

 

* Moottorikelkkareittien ja urien tilanne 7.11.2017 Kuopiossa  [ Lataa ]

 

 

KHO-1440_2014-140430

KHO-1440_2014-140430

 

Lataa

PTK-Kuopio-ymra-140612

PTK-Kuopio-ymra-140612

Lataa

REITTITOIMITUS-Ptk-AnnaMarintie-Rahasjoki-170328

REITTITOIMITUS-Ptk-AnnaMarintie-Rahasjoki-170328

Lataa

 

Tuorein Kuopion keksimä ja veronmaksajien kustannuksella toimitettu "yleisen kulkuyhteyden tarve" yksityisten maille Nilsiän alueella:

 

Kuopion kaupungin pyynnöstä Maanmittauslaitos on toimittanut  "yleisen kulkuyhteyden luomiseksi" Nilsiän alueelle ”Maastoliikennelain mukaisella reittitoimituksella” moottorikelkkareitin  AnnaMarintie-Rahasjoki (Kuopio).

 

Toimitetun reitin kummastakaan päästä ei moottorikelkalla pääse edes reitin toiseen päätepisteeseen!

Reitti päättyy molemmilta puoliltaan metsojen soidin alueeseen, joka on Kuopion hallinto-oikeuden ja KHO:n päätöksen mukaan kiellettyä. Kuopion kaupunki ei ole piitannut mitenkään oikeusasteissa vaadituista toimenpiteistä, eikä EAO:n antamista lausunnoista reitin perustamisen edellytyksille.

 

Kuopio on siis perustanut torson reittisuunnitelman perusteella moottorikelkkareitin  AnnaMarintie-Rahasjoki "toteutettavaksi jo kuluvana vuonna" edistämään kuopiolaisten yleistä virkistäytymistä moottorikelkkailulla ja "yleisen kulkuyhteyden luomiseksiyksityisten maille moottorikelkkareitin, josta kelkoilla ei pääse mihinkään.

 

Kaikki Kuopion moottorikelkkareittisuunnitelmat poikkeavat Maastoliikennelain määräyksistä ja Ympäristöministeriön antamista voimassa olevista virallisista ohjeistuksista virallisen moottorikelkkareitin perustamisen edellytyksistä.

Reittisuunnitelmissa esitetty kelkkareitin rakentamisen tapa ja  laatu  poikkeavat räikeästi maata muokkaavana ja metsän parturoimisena lain ja sen soveltamisohjeen antamista määräyksistä.

 

Moottorikelkkareitti tulisi olla Maastoliikennelain ja YM-ohjeen mukaan ainoastaan ns. "jälki lumessa puiden välissä", joka lumettomana aikana ei saisi näkyä muutoksina maastossa ja kasvillisuudessa:

- Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® è Lataa

- Lain soveltamisohje Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO è Lataa

 


Koillis-Savo 

To 6.4.2017

Mielipide

Moottorikelkkailun suosiminen on kohtuuttoman kallista

 è

Lataa

 

 

Näin edustajat ovat vastanneet:

 

* Itsenäisyyspuolue /  Juhani Tanski / Nro. 54  Vastaukset  è  Lataa

 

* KD sit  / 

Sakari Pentikäinen / Nro. 305

  Vastaukset  è 

Lataa

 

* KOK /

Ilkka Raninen

Vastaukset è

Lataa

 

* KUOPION KESKUSTA

Vastaukset è

Lataa

 

Kuopion Keskustasta vastasivat:


- Veijo Karkkonen

- Hannu Kananen

 

 

Seuraavat Keskustan edustajat erikseen pyydettynä ovat toistaiseksi jättäneet kyselyyn vastaamatta:


- Antti Kivelä

- Markku Rossi

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Kysely kunnallisvaaliehdokkaille 2017

Moottorikelkkareittien rakentamistarve Koillis-Savon alueella (A-B)

Moottorikelkkareittien rakentamistarve Koillis-Savon alueella (A-B)

 

- Ehdokas voi myös vapaasti kommentoida kyselyn kaikkia kohtia.

- Ehdokas voi esittää myös muita perusteluja ja/tai toimintamalleja moottorikelkkailun edistämiseksi tai moottorikelkkailun haittojen vähentämiseksi.

- Ehdokas voi esittää myös omia näkemyksiään Maastoliikennelain käytännön soveltamisesta

 

 

Lataa

 

Otteita Maastoliikennelaista ja lain soveltamisohjeesta

Maastoliikennelaki ja lain soveltamisohje(B)

 

Maastoliikennelaki ja lain soveltamisohje(B)

 

 

 

 

 

Lataa

 

****

- Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® è Lataa

- Lain soveltamisohje Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO è Lataa

 

Lisätietoja sivulta:  è http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=112

 


 

Moottorikelkkailun suosiminen on kohtuuttoman kallista

 

Kuopion kaupunki on toimillaan määrätietoisesti suosinut moottorikelkkailun edistämistä Koillis-Savon alueelle. Siksi kaupungin johto ja eräät lautakunnat ovat jatkaneet samaa linjaa tekemällä päätöksiä moottorikelkkareittien lisärakentamisesta ja niiden ylläpitämisestä kaupungin ja lähikuntien alueille yhä lyhenevistä talvista ja aiheutuvista kustannuksista piittaamatta.

Tuoreimpina esimerkkeinä Kuopion päätöksissä ovat moottorikelkkareitit AnnaMarintie-Suuri-Pieksä  ja AnnaMarintie-Rahasjoki.

Kuopion hyväksymissä reittisuunnitelmissa väitetään reittejä tarvittavan lisääntyneen moottorikelkkailun vuoksi. Todellisuudessa liikennekäyttöön rekisteröidyt moottorikelkat ovat vähentyneet jatkuvasti viimeisen kymmenen vuoden ajan ==> [ Lataa ] .

Näin reittisuunnitelmissa harhautetaan luottamusmiehiä, veronmaksajia ja maanomistajia. Samoin reittisuunnitelmissa kustannusarvioksi arvioidaan noin 3000 €/km, mutta toteutuneet kustannukset ovat olleet 11000 €/km.

 

Reittisuunnitelmien johdannosta päättäjille annettua harhaan johtavaa tietoa:

Moottorikelkkailun kasvun myötä on tullut tarve ohjata ja kanavoida kelkkailua tarkemmin. Perustamalla virallisia kelkkailijan kannalta mielekkäät ja hyvin hoidetut turvalliset reitit ... saadaan minimoitua haitat ... sekä tuotua kelkkailutoiminta paremmin virallisen valvonnan piiriin.

 

FAKTAA

* Koko Pohjois-Savon alueella liikennekäytössä olevien kelkkojen määrä on Trafi-tilastojen mukaan pudonnut rajusti. Esimerkiksi Kaavilla liikennekäyttöön rekisteröityjen kelkkojen väheneminen on ollut vuodesta 2007 lähtien jopa 41 % vuoden 2016 loppuun mennessä.


* Muutama vuosi sitten rakennettiin Koillis-Savoon 151 km moottorikelkkareittejä 1,7 miljoonalla eurolla (n. 11000 €/km). Tässä valtio ja kunnat maksoivat kaiken eikä moottorikelkkailijat mitään. Hanke ei tuonut valmistuttuaan yhtään työpaikkaa. Reittien vuotuinen ylläpitokustannus harvojen lyhytaikaiseksi huviksi on ympäristöministeriön arvion mukaan noin 10 % rakentamiskuluista, jonka kustantaa kunnan veronmaksajat.

 

Maanomistajat eivät pääsääntöisesti halua mailleen moottorikelkkareittejä ikuiseksi rasitteeksi, sillä reitti rajoittaa maa-alueen käyttöä ja korvaus sellaisesta rasitteesta on naurettavan pieni.

Kuopiossa reittisuunnitelmia on laadittu etukäteen väkisin tekeminen mielessä haluttomilta maanomistajilta lupia kyselemättä.

 

MAASEUDUN TULEVAISUUS

VIIKON KYSYMYS: Ottaisitko kelkkareitin maillesi 5.1.2011                                      

Julkaistu 5.1.2011  Lataa


Nykyisen maastoliikennelain mukaan virallinen moottorikelkkareitti katsotaan tieksi ja suunnitteilla olevassa tieliikennelain uudistuksessa moottorikelkkareitti on moottorikelkkatie.

Kun veronmaksajat joutuvat maksamaan suunnitellun toisen mokoman moottorikelkkareittien tekemiset ylläpitokustannuksineen, jää yhä vähemmän rahaa kunnissa terveydenhoitoon, koulutukseen, katujen ja leikkikenttien ylläpitoon yms. tai verotaakkaa on nostettava.

 

Samassa Trafi- selvityksessä sanotaan:

"Moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksista aiheutuvat taloudelliset ja inhimilliset menetykset ovat varsin merkittäviä. Henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista aiheutui yhteiskunnalle vuosittain lähes 700 miljoonan euron kustannukset."

 

Koillis-Savon vähäinen moottorikelkkailu aiheuttaa Trafin tilaston mukaan Kuopion alueelle 14 miljoonan euron kansantaloudelliset tappiot vuosittain. Kun yhteistä talouttamme hoidetaan näin, ei ole ihme, että Kuopion talousalue voi huonosti.

 

Savon Sanomat on kertonut myös alueella jo sattuneista moottorikelkkailun vahingoista (SS 24.1.2019). Moottorikelkkailun onnettomuuskustannukset ovat huomattavat. Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset.

 

Kuopion alueen moottorikelkkailua edistävissä reittisuunnitelmissa ja selvityksissä on korostettu uusilla reiteillä moottorikelkkailun arvioitua vähäisyyttä - ja erityisesti silloin, kun on puhuttu kelkkailun aiheuttamista haitoista sekä sanottu niiden kohdistuvan pääosin ainoastaan kelkkailijoihin itseensä ja kelkan tai reen kyydissä olevaan henkilöön.

 

Kun moottorikelkkailureittejä ja -uria Suomessa on noin 20 000 km, onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset vuosittain ovat 16 000 euroa kilometriä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröityä kelkkaa kohti reilu 3 500 euroa. Onneksi kelkkailukausi Suomessa jää lyhyeksi.

 

 

Valtuustossa istuva:

*  Oletko valmis lopettamaan moottorikelkkailun edistämisen Koillis-Savon alueelle ja sellaisesta syntyvien kustannusten, haittojen ja onnettomuuksien rahoituksen?

*  Uskotko ja luotatko kaikken, mitä virkamiesjohto ja puolueen pomot sanovat vai ajatteletko omilla aivoillasi? 

 

 


 

Alla suoria lainauksia Kuopion alueen uusista moottorikelkkareittisuunnitelmista selityksineen:

 

” Uuden reitin rakentaminen aloitetaan puuston poistolla. Tämän jälkeen reittipohja tasataan kannoista, kivistä ja mättäistä 6 m leveydeltä. Kelkkareitin pohjan tulee olla niin tasainen, että siinä pystyy ajamaan, kun tampattua lunta on vähintään 10 cm. Mitä tasaisemmaksi reitin maapohja saadaan, sitä helpompaa on reitin kunnossapito. Reittien sivukaltevuus ei suositusten mukaan saa ylittää 4 - 5 %. Liikennemäärien kasvaessa reittien lumipinta saattaa jäätyä, jolloin reitin pituuskaltevuuden tulisi olla alle 10 %. Reitin rakentamisvaiheessa tasattavat kannot ja kivet pyritään upottamaan reittialueelle.”

 

”Maasto on paikoin hyvin kivikkoinen ja saattaa edellyttää räjäytystöitä mikäli kiviä ei pysty rikkomaan muutoin.”

 

”Kelkkareittien vaikutukset maaperään ja kasvillisuuteen kohdistuvat vain reitin ja sen liitännäisalueiden maapohjaan. Reitin rakenne on kevyt ja kapea, joten se ei katkaise ekologista vyöhykettä tai estä kasvien leviämistä. Tutkimusten mukaan lumipeitteen aikana tapahtuva moottorikelkkaliikenne ei juuri vaikuta alueen maapohjaan, mutta ympäristöään syvemmältä jäätyvä reitti voi aiheuttaa kasveille kylmävaurioita. Epätasainen reittipohja joudutaan käyttöajan pidentämiseksi tasoittamaan koneellisesti, mikä muuttaa maaperän rakennetta ja kasvistoa reittialueella.”

 

”Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä. Reittien liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, ettei niistä aiheudu varsinaisia terveyshaittoja. Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön. Merkittävin vaikutus on pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka voi hetkellisesti häiritä alueella samaan aikaan liikkuvia.”

 

”Kelkkailumäärät on arvioitu reitillä vähäisiksi. Tarkemmin kelkkamääriä ei ole tutkittu, mutta vilkkaimmillaan kelkkailu lienee hiihtolomakaudella. Tuolloin läntisen Kuopion alueella olevilla reiteillä voi kulkea parhaimmillaan noin 10–30 kelkkaa päivässä. Muutoin kelkkailu keskittyy reitillä talviviikonloppuihin. Yksittäisiä kelkkailijoita voi olla myös arki-iltoina.”

 

”Kelkkailu keskittyy viikonloppuihin ja kelkkamäärien arvioidaan jäävän suunnitellulla reitillä vähäisiksi.”

 

”Moottorikelkkailun ympäristövaikutuksista merkittävimpiä ovat meluhaitat. Meluhaitan merkitystä korostaa moottorikelkkojen käyttö muutoin hiljaisessa ympäristössä. Ottaen huomioon suunnitellun reitin arvioidut liikennemäärät, meluhaitat reitillä ovat hyvin vähäisiä.”

 

§ § §

 

Yllä mainittujen rettisuunnitelmien oikeellisuutta sekä reittien yleistä tarpeellisuutta Koillis-Savossa voi jokainen verrata voimassa olevaan Maastoliikennelakiin ja Ympäristöministeriön laatimaan Maastoliikennelain sen soveltamisohjeeseen (ote ==> Lataa  )

- Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® ==> Lataa

- Lain soveltamisohje Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO ==> Lataa

 



 

Kuopion moottorikelkkareittihankkeita  2013-2017

Kuopion moottorikelkkareittihankkeita 20.2.2013-28.02.2017 / Kaikki Kuopion toimielimet

Lataa

 

 

Pitäjäläinen -Torstaina 2.3.2017 / Kuopion kaupunki ja Maanmittauslaitos tiedottaa

1) MOOTTORIKELKKAREITIN HYVÄKSYMINEN

AnnaMarintie - Suuri-Pieksä, Kuopio


2) Kutsu maanmittaustoimitukseen

Nilsiän moottorikelkkailureitin AnnaMarintie - Rahasjoki reittitoimitus 

 

Lataa


 

 

REITTITOIMITUSHAKEMUS

Annamarintie-Rahasjoki 160909

 

Kuopion kaupunkiKaupunginjohtaja Petteri Parosen valtuuttamana palvelupäällikkö Hannu Pöllä on hakenut kuopiolaisten hyvinvoinnin edistämiseksi Maanmittauslaitokselta moottorikelkkareitin Annamarintie-Rahasjoki toimitusta yksityisten maille ilman maanomistajien suostumusta. 

Huom. Tehdystä toimitushakemuksesta (julkiseksi luokiteltu asiakirja) reittikohde ei kuitenkaan ilmene.

Lataa


 

 

SAVON SANOMAT 5.6.2015

Merkillistä rahan paljoutta

 

Merkillistä rahan paljoutta

Kuopio on siirtynyt moottorikelkkareittien rakentamisessa sanoista tekoihin. Kuopion ympäristö- ja rakennuslautakunta on päättänyt hyväksyä...

 

 

Lataa

 


Ympäristö- ja rakennuslautakunta 16.02.2017

Moottorikelkkareitin hyväksyminen reitille Annamarintie - Suuri-Pieksä, Kuopio

==> [ http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2017391991-6.HTM 

 

2012238-4-419_Rs. AnnaMarintie-Suuri-Pieksä

Nilsiän moottorikelkkailureitti

reittisuunnitelma AnnaMarintie-Suuri-Pieksä

Lataa

 

Reittisuunnitelman on tehnyt Pohjois-Savon ympäristökeskus

Reittisuunnitelmassa AnnaMarintie-Suuri-Pieksä sanotaan: 1 Johdanto

- ”Moottorikelkkailun kasvun myötä on tullut tarve ohjata ja kanavoida kelkkailua tarkemmin…”

 

 

- OIKEAA TIETOA  http://www.trafi.fi/ Trafi:n tilastoista koottuna 

 moottorikelkkojen ja liikennekäyttöön rekisteröityjen kelkkojen määrän kehityksestä v. 2000-2016 Pohjois-Savossa: ==> Lataa

 

 

Moottorikelkkailun edistämissuunnitelmia Koillis-Savoon:

Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen -hanke (MoViRa)

 

OHJAUSRYHMÄN Ptk 09 2014

  OHJAUSRYHMÄN Ptk 09 2014 / 28.11.2014

"- Jatkohankkeelle on keksittävä uusi toimintamalli, eri tulokulma. Yleisiä kehittämishankkeita ei ihan helposti tuetamutta jonkin yrityslähtöinen tai –keskeinen ratkaisu saattaisi mennä läpi."

 

Lataa


 


 

Kuopion yritys moottorikelkkailun tukemiseksi raukesi:

 

Kaupunginhallitus
  23.01.2017

 

  Oikaisuvaatimus / tapahtumatuki / SnowCross-kilpailu  

==> [http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2017391660-6.HTM ]

 

Kunnan jäsen on tehnyt 28.12.2016 oikaisuvaatimuksen kaupunginjohtajan päätöksestä 13.12.2016 § 142, jolla on myönnetty tapahtumatukea Kuopio SM-SnowCross moottorikelkkakilpailulle. 

==>   http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2017391660-6-1.PDF

 

Tapahtumatuen hakija on 11.1.2017 saapuneella ilmoituksella luopunut kilpailun järjestämisestä ja asian vireilläolo kaupungilla on päättynyt.

Samalla lausunnon antaminen oikaisuvaatimuksesta raukeaa.

 

 

Kuopion Kaupunkilehti 3.12.2016_s.19

KUOPION MOOTTORIKELKKAREITIT, REITTISUUNNITELMA TERVON RAJA-RYÖNÄNLAHTI

Lataa

Huom!

 Kuopion kaupungin sivuilta 3.12.2016 ilmoituksen mukaista reittisuunnitelmaa "TERVON RAJA-RYÖNÄNLAHTI"  asiakirjoineen ei kuitenkaan löytynyt mitääntai edes mainintaa asiasta!

Tiedusteltaessa asiaa Kuopion kaupungilta - kaupungin sivuille ilmestyi 8.12.2016 ==> [ https://www.kuopio.fi/web/ymparisto/maisematyoluvat ] 

"Maisematyölupia" koskeva kuulutus 8.12.2016  ==> Kuopion moottorikelkkareitit, reittisuunnitelma Tervon raja-Ryönänlahti

 

 

SS 15.12.2016 Turhuuteen

Turhuuteen taas 320 000 euroa

Kuopion kaupunki veti joitakin vuosia sitten moottorikelkkareittihankkeen, johon upposi 1,64 miljoonaa euroa rahoittajina kunnat, valtio ja Euroopan aluekehitysrahasto.

Lataa


SS 15.12.2016 Säästöjä lasten hyvinvoinnista

Säästöjä lasten hyvinvoinnista

Ensi vuonna Kuopion kaupunki aikoo tehdä säästöjä ennen kaikkea sosiaalimenoja karsimalla. Säästöjä perustellaan kaupungille välttämättöminä viime vuosien velkaantumisen ja alijäämäisten budjettien kitkemiseksi.

Lataa

 

SS 21.10.2013 Latujen ja lusteluratojen kunto heikkenee 

SÄÄSTÖT: Liikkuntapaikat ja lasten leikkipaikat vähenevät, mutta maksut nousevat.

SS 21.10.2013 Kuopio satsaa Tahkon puistoon 1,8 miljoonaa - Kuopion kaupunki joutuu supistamaan liikuntapaikkojen määrää ja kunnossapitoa...


Huom. Haluaako Kuopio muuttaa liikuntapaikat moottorikelkkailuun suuntautuvaksi veronmaksajien kustannuksella yksityisten maille rakennettaville ja ylläpidettäville reiteille?
 

Lataa

 




Viikkosavo 8.4.2015_mielipiteet

Liikuntapaikkojen kehittämisestä

Tarmo Telamatto, Ryönänlahti

  

Lataa

Viikkosavo 18.2.2015_s.6

 

MOOTTORIKELKKAREITIT: Kattava reitistö olisi kaikkien etu

Toiveissa pysyvä yhteys Tahkolle

Viikosavo/ MILLA KAHELIN

Kuopio/ palvelupäällikkö Hannu Pöllä

  

Lataa


 

Pitsku To 7.11.2013

Ulkoilu- ja talviliikuntapaikkojen kehittäminen

Kalle Kelkkanen, Ryönänlahti

 

Lataa