Uutisia



Valtakunnalinen media & Päätöstenteko mottorikelkkareiteistä
 
 Lue lis

Maastoliikenneonnettomuudet ja vakuutuskorvaukset
 
 Lue lis

Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät
 
 Lue lis

Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Juankoskella
 
 Lue lis

Videolinkkejä Moottorikelkkailusta ja moottorikelkkareittien pakkorakentamisesta yksityisten maille
 
 Lue lis

MAASEUDUN TULEVAISUUS -Lehti
 
 Lue lis

MAASTOLIIKENNELAIN JOUKKOISTAMISESTA v. 2013
 
 Lue lis

Lapin alueen lehdistä
 
 Lue lis

Pohjois-Savon lehdet
 
 Lue lis

Investigation reports
 
 Lue lis

Tutkimusdokumentteja
 
 Lue lis

Vaihtoehtoisia Extrime -harrastuksia moottorikelkkailulle
 
 Lue lis

Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® ja sen soveltamisohje: Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO
 
 Lue lis

Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Kaavilla / Juankoskella
 
 Lue lis

Koillis-Savo -lehden uutisia, kirjoituksia moottorikelkkareitin reittitoimituksista 27.5.2013 ja 1.3.2016 Kaavilla
 
 Lue lis



Valtakunnalinen media & Päätöstenteko mottorikelkkareiteistä2019-10-17 13:43
 
 

Valtakunnalinen media & Päätöstenteko mottorikelkkareiteistä

 

 

 

Ilmajohtojen siirto maakaapeliin vapauttaa kymmeniätuhansia hehtaareja metsitykseen

Vanhat pellot ja turvesuot tarjoavat hyviä mahdollisuuksia metsitykseen.

Metsitys

13.10.2019 klo 03.39

https://yle.fi/uutiset/3-11018064?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsdaily&utm_content=2019-10-13

 

 

  

SS 24.2.2019 B5

Moottorikelkkailu  Onko edistäminen yleinen etu?     Lataa

"Kuopion on syytä ryhtyä kiireellä panostamaan moottorikelkkailulle

tehtyjen ajoväylien palauttamiseen alkuperäiseen talousmetsä- ja virkistyskäyttöön"

 

  

SS Pe 11.1.2019   Moottorikelkkareitit

Moottorikelkkareitit - Kuopiolainen ilmastoteko?    Lataa

"Kuopion päättäjillä onkin nyt kiire saada loppuun ilmastotavoitteensa Kuopion veronmaksajien rahoilla."

"Kuopion tavoite lieneekin, että ilmasto lämpenisi pohjolassa niin, että alueelle syntyisi trooppinen ilmasto."

 

 

 

SAVON SANOMAT,  Politiikka 04.10.2019

Keskustapuolueen itsensä hävittämistemppu → Lataa

Kaupunginvaltuusto on linjannut Kuopion tavoitteeksi olla hyvän elämän

pääkaupunki.

"... Yt-neuvottelut painavat päälle ja henkilöstön palkkakustannuksista pitäisi säästää. Kaupungin metsänhoitaja on kuitenkin ilmoittanut, että moottorikelkkailureittien rakentamiseen metsän hävittämiseksi riittää rahaa aina..."

 

 

SAVON SANOMAT  A4   28.8.2019

Luvassa leikkauksia ja uusia tulonlähteitä  Lataa

Kuopion talous kuralla ?

 

Savo 12.09.2019

Kuopion kaupungin talous pahasti kuralla -

kaupunginjohtaja esittää yt-neuvotteluja, jotka voivat johtaa irtisanomisiin   Lataa

( 13 kommenttia )

Yhteistoimintaneuvottelujen käynnistäminen Kuopion kaupungissa 2019596363-8   Lataa

 

 

Pohjois-Savon maakuntakaava 2040, 2. vaihe
https://www.pohjois-savo.fi/…/valmisteilla-olevat…

 

 

Pohjois-Savon liiton uutiskirje 2.10.2019

 

  →  

Lataa

PALAUTE 26.9.2019 Pohjois-Savon maakuntakaava 2040, 2. vaihe

 

  →  

Lataa

 

 

 

Kuopion kaupunki

https://www.savonsanomat.fi/aiheet/Kuopion_kaupunki


 

Savo 12.09.2019 12:59

Kuopion kaupungin talous pahasti kuralla –kaupunginjohtaja esittää yt-neuvotteluja, jotka voivat johtaa irtisanomisiin

 

https://www.savonsanomat.fi/savo/Kuopion-kaupungin-talous-pahasti-kuralla-%E2%80%93%E2%80%89kaupunginjohtaja-esitt%C3%A4%C3%A4-yt-neuvotteluja-jotka-voivat-johtaa-irtisanomisiin/1434907 

 

 

Savo 

Kuopio etsii nyt leikkauskohteita ja uusia tulonlähteitä – Kaupungin alijäämä kasvamassa yli 20 miljoonaan euroon

https://www.savonsanomat.fi/savo/Kuopio-etsii-nyt-leikkauskohteita-ja-uusia-tulonl%C3%A4hteit%C3%A4-%E2%80%93-Kaupungin-alij%C3%A4%C3%A4m%C3%A4-kasvamassa-yli-20-miljoonaan-euroon/1426826

 

Savo 

Kuopion yt-neuvottelut: Vähentämistarve enintään 200 henkilöä – "Tämä ei ole kenenkään työntekijämme syy" 

https://www.savonsanomat.fi/savo/Kuopion-yt-neuvottelut-V%C3%A4hent%C3%A4mistarve-enint%C3%A4%C3%A4n-200-henkil%C3%B6%C3%A4-%E2%80%93-T%C3%A4m%C3%A4-ei-ole-kenenk%C3%A4%C3%A4n-ty%C3%B6ntekij%C3%A4mme-syy/1434978

 

Savo 

Kuopion talous kaipaa korjaavia toimenpiteitä – Alijäämä kasvamassa paljon pelättyä suuremmaksi

https://www.savonsanomat.fi/savo/Kuopion-talous-kaipaa-korjaavia-toimenpiteit%C3%A4%E2%80%89%E2%80%93-Alij%C3%A4%C3%A4m%C3%A4-kasvamassa-paljon-pel%C3%A4tty%C3%A4-suuremmaksi/1424708


 

Kuopion virkamiesten ratkaisu edellä tiedostettuihin ongelmiin:

Moottorikekkareitistön rakentaminen kattavasti koko Kuopion ja sen lähinkunnissa

yksityisomistuksessa oleville maille ja metsiin:

http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?alo=1&page=meeting_search&kas=&txt=kelkka&koh=2&pvm=&siv=50&dir=1&jar=1

 

Kuopion ratkaisujen perusteita alueen talouden ja asukkaitten virkistäytymisongelmiin:

Kaikissa Ely-keskuksen ja Kuopion projektiryhmän MoViRa- moottorikelkkareittisuunnitelmissa on selvitetty  erilaisin sanakääntein alla maituja moottorikelkkareittien ominaisuuksia  ympäristövaikutuksineen, kuten esimerkiksi:

KUOPION MOOTTORIKELKKAREITIT

Reittisuunnitelma; Huosioinen–Lapinmäki II  http://publish.kuopio.fi/kuulutus/6367796586870966941.9.PDF

 

-Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä.

(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

 

-Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön.

(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

 

-Merkittävin vaikutus on pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka voi hetkellisesti häiritä alueella samaan aikaan liikkuvia.

(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

 

-Reittien liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, ettei niistä aiheudu varsinaisia terveyshaittoja.

(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

 

-Kelkkailun aiheuttamat päästöt ovat merkityksettömiä kelkkailun liikennesuoritteen ollessa 0 % kokonaisliikennesuoritteesta.

(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)

 

- Suunniteltu reitti on lisäksi arvioitu vähäliikenteiseksi, joten päästöillä ei ole käytännössä merkitystä. Kelkkamäärien arvioidaan jäävän suunnitellulla reitillä vähäisiksi.

(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)

 

-Suunniteltu reitti on arvioitu yhdeksi vähäliikenteisimmäksi, joten päästöjen merkitys on hyvin vähäinen verrattuna muuhun liikenteeseen.

(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi, tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

 

-Moottorikelkkailun ympäristövaikutuksista merkittävimpiä ovat meluhaitat.

(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

 

-Meluhaitan merkitystä korostaa moottorikelkkojen käyttö muutoin hiljaisessa ympäristössä.

(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

 

- Maasto on paikoin hyvin kivikkoinen ja saattaa edellyttää räjäytystöitä mikäli kiviä ei pysty rikkomaan muutoin.

(Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 §  sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.

 

-Muilla moottoriajoneuvoilla kuin moottorikelkoilla liikkuminen virallisella reitillä on laitonta. Reitin muuta käyttöä erityisesti kelkkailukaudella on seurattava ja tarvittaessa puututtava siihen. Suunniteltu reitti sijaitsee taajama-alueiden ulkopuolella, joten reitin muu käyttö jää todennäköisesti hyvin vähäiseksi. 

(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)

 

-Voidaanko Kuopion moottorikelkkareittisuunnitelmissa mainituista ympäristö- ja muista vaikutuksista arvioida, että millä tavalla ne palvelevat Maastoliikennelaissa mainittuja edellytyksiä, jotta reitti voitaisiin perustaa yksityisten maille ilman maanomistajan suostumusta?

-Eikö reittisuunnitelmissa mainituista moottorikelkkailun vaikutuksista aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa- ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa?

 

 

Maastoliikennelaissa 22.12.1995/1710 sanotaan:

2 luku 19 §

Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.

 

3 luku 16 §

Moottorikelkkailureitin perustaminen

-Moottorikelkkailureittiä ei saa perustaa, jos sen käyttämisestä aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa-ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa.

 

-Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maaalueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maaalueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa.

 

 

Kuopion virkamiehille moottorikelkkareitttisuunnitelmissa edellä esiin tuotujen haittavaikutusten lisäksi Kuopiolle ja yhteiskunnalle moottorikelkkareiteistä aiheutuvia muita vaikutuksia lisäkustannuksineen:

-Todelliset rakentamiskustannukset alueen rettihankkeissa ovat olleet n. 10-12 000 eur/km (Reittisuunnitelmissa arvoidut kustannukset 5-7 000 eur/km)

-Kuopion kaupungin on pidettävä virallistamansa moottorikelkkareitit kunnossa, vaikka rakennettujen reittien käyttö olisi lähes olematonta.

-Ympäristöministeriö on arvioinut vuosittaisten ylläpitokustannusten olevan n. 10% reitin rakentamiskustannuksista, eli 1000 – 1200 eur/km vuosittain.

 

-Moottorikelkkailu reitteineen ei palvele millään tavalla ilmaston suojelua eikä liikenneturvallisuutta.

-Moottorikelkan polttoaineenkulutus on vain n. 6-kertainen henkilöautoon verrattuna, mutta saastuttaminen häkä-, hiilivety- ja muinepäästöineen jo yli 1000-kertainen.

 

-Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset.

-Kun moottorikelkkareittejä ja -uria on Suomessa noin 20 000 kilometriä, onnettomuuksista aiheutuneet kustannukset ovat 16 000 euroa kilomertiä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröytyä kelkkaa kohti reilu 3500 euroa vuosittain.

-Tämän lisäksi maanomistajalle aiheutuva metsän tuoton menetys vuosittainen on  n. 200 eur/km

 

 

 

 

 

Kuopion EAKR (MoViRa)- moottorikelkkareittien projektiryhmä kehuu 1,8 miljoonalla eurolla onnistuneita saavutuksiaan työn ja työpaikkojen suhteen:

Loppuraportti A32030(k)   →    Lataa


RR-tietopalvelu -projektikuvaus A32030  →    Lataa

 

Kuopio pitää jatkossa huolen, että raha riittää moottorikelkkareittien rakentamiseen.

 

Lisäksi moottorikelkkailulle on keksittävä joku tarve - uusi toimintamalli, eri tulokulma - ja varmistetaan vielä ettei rakentamisella ole loppupäivämäärää:

(MoViRa) ohry Ptk 09_28.11.2014  →    Lataa

 

-Yleisiä kehittämishankkeita ei ihan helposti tueta, mutta jonkin yrityslähtöinen tai –keskeinen ratkaisu saattaisi mennä läpi.

-Koska infralle ei ole tarjolla rahoitusta tämänhetkisistä rahoituslähteistä, kannattaa uusi hanke ajaa matkailu ja elinkeinopolitiikka edellä.

-Jatkohankkeelle on keksittävä uusi toimintamalli, eri tulokulma.

- Kuopio varaa jatkossa vuosittain n.100 000 € reittitoimitusmaksuihin ja maanomistajakorvauksiin.

-Varmistetaan vielä ettei rakentamisella ole loppupäivämäärää.