Valtakunnalinen media & Päätöstenteko mottorikelkkareiteistä | 2025-01-27 15:46 | ||||||||||||
Valtakunnallinen media & Päätöstenteko moottorikelkkareiteistä
Yhteydenotot yhdistyksen asiantuntijoihin ja toimitukseen → toimitus@maastoliikenne.fi Tervetuloa toimintaan!
♦ Näyttää siltä, että Kuopion kaupungin virkamiehillä ei ole mitään muuta keinoa Kuopion talouden ja kuopiolaisten hyvinvoinnin parantamiseen, kuin edistää moottorikelkkailua:→ http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?alo=1&page=meeting_search&kas=&txt=kelkka&koh=2&pvm=&siv=50&dir=1&jar=1♦ Kuopio pyrkii rakentamaan moottorikelkkareittejä kattavasti koko Kuopion ja sen lähikunnissa yksityisomistuksessa oleville maille ja metsiin väkisin ilman maanomistajien lupaa.
Kuopiolle on tärkeää pitää jatkossa huoli, että raha riittää moottorikelkkareittien rakentamiseen ja moottorikelkkailun edistämiseen alueelle. ”Varmistetaan vielä ettei rakentamisella ole loppupäivämäärää.” → Lataa Kuopion kaupungin moottorikelkkailua edistävän ohjausryhmän ongelmana kuitenkin on, että moottorikelkkailulle olisi keksittävä jokin tarve - "uusi toimintamalli, eri tulokulma"..
Aluetta koskevissa uutisissa on myös muun muassa mainittu, että Kuopiossa on ongelmia kiireettömään hoitoon pääsyssä ja Itä-Suomen aluehallintovirasto (avi) on antanut huomautuksen Kuopion kaupungille erään hoitoyksikön asiakkaiden kohtelusta. Myös alueen hoivapalveluissa on todettu olevan huomattavia puutteita. Vastaavasti Kaavi on saanut Itä-Suomen aluehallintovirastolta (avi) 100 000 eron uhkasakon huonosti hoidettujen lakisääteisten sosiaalitoimien takia. Silti myös Kaavilla tuoreimmissa valtuuston päätöksissä vieläkin haikaillaan ”vetonaulaa” mottorikelkoilla matkailusta Kaavilla yksityisten maille veronmaksajien rahoilla 300 000 euron panostuksella.
EAKR - Moottorikelkkareittien A32030 Loppuraportit tuloksista ja kustannuksista: Kuopion EAKR (MoViRa)- moottorikelkkareittien projektiryhmä kehuu 1,8 miljoonalla eurolla onnistuneita saavutuksiaan työn ja työpaikkojen suhteen:
Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama EAKR-projekti A32030 Projektikoodi: A32030 Projektin nimi: Kuopion, Siilinjärven ja KoillisSavon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen Ohjelma: ItäSuomi ♦ EAKR-PROJEKTIN LOPPURAPORTTI Ohjelmakausi 2007 - 2013 → Lataa♦ RR-tietopalvelu EAKR-projektikuvaus ja Loppuraportin A32030 tiivistelmä ( 31.12.2014 ) → LataaLoppuraportissa olevan tiivistelmän perusteella uusia yrityksiä tai työpaikkoja ei valitettavasti ole onnistuttu synnyttämään AINOATAKAAN moottorikelkkailun edistämiseksi uhratusta panostuksesta huolimatta. - Lopputulemana raportin mukaan uusien työpaikkojen ja yrityksen hinnaksi muodostui näin ollen: - (0+0 ) / 1,8 M€ = äärettömän suuri kustannus per yksi uusi yritys ja kaksi uutta työpaikkaa
Raportin tekijä kuitenkin kehuu saavutuksia tyytyväisenä:
”Hankkeelle varattujen resurssien puitteissa saavutus oli hyvä”
|
* KUOPION KESKUSTA |
|
Vastaukset è |
En piittaa hiilidioksidipäästöjen lisääntymisestä
Koillis-Savossa - vai peräti Maailmanlaajuiseen ympäristötuhoon tähtäävänä?
→ https://pbs.twimg.com/media/E3DZYjpXEAINGVv.jpg
→ https://www.marjaberg.fi/mina/ita-suomi-metsat-ja-maaperan-rikkaudet/
Ps. ”Kuka olen” Marja Berg -tavoitteista on jäänyt mainitsematta edustamansa Vihreä linja:
- Kannatan moottorikelkkailuväylien hakkuita metsiin ja saastuttavan moottorikelkkailun edistämistä yksityisten maille ilman maanomistajan lupaa.
- En piittaa hiilidioksidipäästöjen lisääntymisestä, pohjavesien saastumisesta, enkä metsien sirpaloitumisesta (paitsi omilla mailla?) ja hiilinielujen tuhoutumisesta (n. 1 tonni/reitti-km vuosittain).
Marja poimittavaksi moottorikelkkareittien tuntumasta kelkkailun tuomine myrkyllisine aromeineen (MTBE) ei liene lääketieteellisillä perusteilla parasta, joskin edustajan mielestä kuitenkin hyvä...
Haluaako Marja Berg ympäristotekona vihreän linjansa mukaan reittilinjoja omiin metsiinsä ja samalla kehittää myös itselleen moottorikelkkailuun liittyvää yritystoimintaa?
→ https://www.mhy.fi/vaalit/valtuustovaalien-ehdokkaat/pohjois-savo/marja-berg
Marja Berg
lääketieteen tohtori, yrittäjä
Politiikka ei ole yhdentekemää
Koillis-Savossa - vai peräti Maailmanlaajuiseen ympäristötuhoon tähtäävänä?
Edustaja poliittiseen virkaan: Matti Sariola
Musiikin lehtori ja muusikko Matti Sariola on vihreiden (sit.) kunnanvaltuutettu, kaupunkirakennelautakunnan varapuheenjohtaja ja maakuntavaltuuston varajäsen, joka viihdealan eläkeläisenä pitää myös moottorikelkkailua hauskana hupina yksityisten mailla...
Vihreä linja:
- Kannatan metsien hakkuita moottorikelkkailun temmellyskentiksi ja saastuttavan moottorikelkkailun edistämistä yksityisten maille ilman maanomistajan lupaa.
- En piittaa hiilidioksidipäästöjen lisääntymisestä, pohjavesien saastumisesta (MTBE), enkä metsien sirpaloitumisesta ja hiilinielujen tuhoutumisesta (n. 1 tonni/reitti-km vuosittain).
040 8467157 / sariolamatti150@gmail.com
Pöytäkirja 14.12.2020 → Lataa
§ § §
Kuopion ja muiden viihdeyrittäjien kannattaisi suunnitella Rautavaaran mallin mukaan (Pitäjäläinen 15.4.2021) kelkkailuun liittyvä yritystoiminta omille mailleen, niin asioiden lakisääteinen hyväksyntä olisi ehkä helpompaa.
Esimerkiksi moottorikelkkareittisuunnitelma: Huosioinen–Lapinmäki II → http://publish.kuopio.fi/kuulutus/6367796586870966941.9.PDF
KUOPIO pyrkii Kuulutuksellaan 2020/1708 → http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=announcement&id=6372601407839930561 jälleen kerran panostamaan ilmastonsuojelun torjuntaan elvyttämällä runsaspäästöistä liikennemuotoa (yli 1000x henkilöauton päästöt)
Tuoreemman ”KOPION MOOTTORIKELKKAREITIT" reittisuunnitelma-kopion perusteella: → http://publish.kuopio.fi/kuulutus/6372601407839930561.1590406477796.PDF
Juankosken Moottorikelkkailureitti 2008, reittisuunnitelma Juankoski - Poutilanmäki
Suunnitelmat lähtötietoineen on KOPIOITU viime vuosituhannelta peräisin olevilla virheellisillä lähtötiedoilla Ely-keskuksen (Ely/Hannu Koponen) tekemänä edesmenneitä ja paikkansa pitämättömiä alueelle yleisesti tarpeettomia moottorikelkkareittejä varten.
(Moottorikelkkailun edistämisen yleinen tarpeellisuus Kuopion alueelle suunnitelmissa mainittuine ominaisuuksineen herättää myös kysymyksiä.)
-Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
♦ TM kirjoituksessa (TM 3/2006) päätelty moottorikelkkasafareilla virkistäytymisen varjopuoli:
"... Erityisesti safariajossa kelkalla ajavat joutuvat haistelemaan edellä kulkevien pakokaasuja. (TM 3/2006) → Lataa

-Merkittävin vaikutus on pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka voi hetkellisesti häiritä alueella samaan aikaan liikkuvia.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Reittien liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, ettei niistä aiheudu varsinaisia terveyshaittoja.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Kelkkailun aiheuttamat päästöt ovat merkityksettömiä kelkkailun liikennesuoritteen ollessa 0 % kokonaisliikennesuoritteesta.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
- Suunniteltu reitti on lisäksi arvioitu vähäliikenteiseksi, joten päästöillä ei ole käytännössä merkitystä. Kelkkamäärien arvioidaan jäävän suunnitellulla reitillä vähäisiksi.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
-Suunniteltu reitti on arvioitu yhdeksi vähäliikenteisimmäksi, joten päästöjen merkitys on hyvin vähäinen verrattuna muuhun liikenteeseen.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi, tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Moottorikelkkailun ympäristövaikutuksista merkittävimpiä ovat meluhaitat.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Meluhaitan merkitystä korostaa moottorikelkkojen käyttö muutoin hiljaisessa ympäristössä.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
- 5.1 Puuston raivaus ja ja pohjan tasaus
Uuden reitin rakentaminen aloitetaan puuston poistolla. Puusto poistetaan reitiltä ja pohja tasataan kannoista, kivistä ja mättäistä ja suurista epätasaisuuksista 6 m leveydeltä.
(Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 § sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
- Maasto on paikoin hyvin kivikkoinen ja saattaa edellyttää räjäytystöitä mikäli kiviä ei pysty rikkomaan muutoin.
(Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 § sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
-Muilla moottoriajoneuvoilla kuin moottorikelkoilla liikkuminen virallisella reitillä on laitonta. Reitin muuta käyttöä erityisesti kelkkailukaudella on seurattava ja tarvittaessa puututtava siihen. Suunniteltu reitti sijaitsee taajama-alueiden ulkopuolella, joten reitin muu käyttö jää todennäköisesti hyvin vähäiseksi.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
Joitakin tilastoituja moottorikelkkailun ja reittien ominaisuuksia haittoineen:
- Moottorikelkkareittien ylläpitokustannukset n.1000-1200 eroa kilometriä kohti vuosittain vähäiseksi arvioidusta liikenteestä huolimatta. (Ympäristöministeriön arvio)
- Moottorikelkkareittien alle tuhottujen metsien hiilinielun menetys, joka vastaa n. 1 tonni kilometriä kohti joka ikinen vuosi.
- Yksityisille maanomistajille aiheutuvat taloudelliset vuosittaiset menetykset ja muut haitat ovat merkittäviä.
Trafi- selvityksessä sanotaan:
Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset.
Kun moottorikelkkailureittejä ja -uria Suomessa on noin 20 000 km, onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset vuosittain ovat 16 000 euroa kilometriä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröityä kelkkaa kohti reilu 3500 euroa.
Ps. Onneksi kelkkailukausi Suomessa jää lyhyeksi.
"Moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksista aiheutuvat taloudelliset ja inhimilliset menetykset ovat varsin merkittäviä. Henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista aiheutui yhteiskunnalle vuosittain lähes 700 miljoonan euron kustannukset."
Koillis-Savon vähäinen moottorikelkkailu aiheuttaa Trafin tilaston mukaan Kuopion alueelle 14 miljoonan euron kansantaloudelliset tappiot vuosittain.
Savon Sanomat on kertonut myös alueella jo sattuneista moottorikelkkailun vahingoista (SS 24.1.2019). Moottorikelkkailun onnettomuuskustannukset ovat huomattavat.
Kuopion alueen moottorikelkkailua edistävissä reittisuunnitelmissa ja selvityksissä on korostettu uusilla reiteillä moottorikelkkailun arvioitua vähäisyyttä - ja erityisesti silloin, kun on puhuttu kelkkailun aiheuttamista haitoista sekä sanottu niiden kohdistuvan pääosin ainoastaan kelkkailijoihin itseensä ja kelkan tai reen kyydissä olevaan henkilöön.
Ps. Kun yhteistä talouttamme hoidetaan näin, ei ole ihme, että Kuopion talousalue voi huonosti.
Asukkaat eivät halua virallisia reittejä mailleen:
→ https://yle.fi/uutiset/3-10036803
→ https://yle.fi/uutiset/3-11909965
Moottorikelkkareittien perustamista esim. reiteille parturoitavan talousmetsän tilalle on markkinoitu Koillis-Savossa yksityisten maille ja pihapiireihin motolla: ”Samalla voidaan kehittää kyseiseen harrastukseen liittyvää yritystoimintaa.”
Kyseinen kaupungin ja kuntien jo yli 20-v ajan tuputtaman kuningasajatus ei vieläkään ole kiinnostanut maanomistajia järkisyistä jo olevan maa- ja metsätalouteen perustuvan yritystoiminnan ja yleisen virkistyskäytön korvikkeeksi.
Riitely Nilsiän ja Kuopion välisestä moottorikelkkareitistä jatkuu – lautakunta valittaa toisen lautakunnan päätöksestä torpata reitti
Päivitetty 11.4.2019
→ https://yle.fi/uutiset/3-10732707
Maanomistaja haluaa eroon myös purettavan sähkölinjan kohdalla olevasta moottorikelkkareitistä
2.11.2021
Maanomistaja on tehnyt Suonenjoella aloitteen moottorikelkkareitin lakkauttamiseksi omalta maaltaan sen jälkeen, kun siltä puretaan sähkölinja.
→ https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutisvaihto/artikkeli-1.1621210
Pitäjäläinen 28.2.2011 Kelkkaillassa peräänkuulutettiin parempaa neuvottelukulttuuria → Lataa
Kuuma peruna
26.11.2009 JUHA THITZ
Yksityisen omaisuuden suojaa pitää kunnioittaa → Lataa
PAIKALLISLEHTI 25.10.2018 HARAVA ON PAREMPI VAIHTOEHTO → Lataa
Viesti ei vaan tahdo "YMPÄRISTÖNSUOJELUSTA VASTAAVILLE" mennä perille!
Moottorikelkkailijoiden toiminta on kuumentanut tunteita Lapissa, kertoo Lapin poliisi
JULKAISTU 26.03.2021 11:48
→ https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/moottorikelkkailijat-kuumentavat-tunteita-lapissa-poliisi-julkaisi-ohjeet-ajelijoille/8100208#gs.z2nvrv- Erityisesti maanomistajat ovat olleet harmissaan siitä, että moottorikelkkailijat ovat liikkuneet alueilla, joihin heillä ei ole ollut maanomistajan lupaa.
maaliskuu 16, 2021 11:33
Reijonen: Maanomistajan yksityisomaisuuden suojaan tehtävä parannuksia
→ https://www.suomenuutiset.fi/reijonen-maanomistajan-yksityisomaisuuden-suojaan-tehtava-parannuksia/→ https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/KK_140+2021.aspx
→ https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_140+2021.pdf
Mieluummin kouluja kuin kelkkareittejä
→ https://blogit.savonsanomat.fi/minnan-kantilta/mieluummin-kouluja-kuin-kelkkareitteja-2/
Moottorikelkkareitin hyväksymistä koskeva valitus
§§ Oikeuden päätös, koskien: Kuopio/ Yksityisten maille suunniteltua
Moottorikelkkareittiä: Juurusvesi-Suuri-Pieksä
Ote: IsHaO 23.2.2021 Päätös 21/0020/3 → Lataa
- Valituksenalainen päätös ja oikaisuvaatimuksia edeltänyt päätös eivät täytä hallintolain 44 §:n 1 momentin 3 kohdan edellyttämin tavoin päätöksen selvyydelle asetettavia vaatimuksia.
- Valituksenalaista päätöstä ei ole perusteltu hallintolain 44 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 45 §:n 1 momentin säännösten edellyttämällä tavalla.
- Viikon viännös, Timo Toivanen / Pitäjäläinen 29.4.2021 → Lataa
Tuusniemi, Tekninen lautakunta → https://www.tuusniemi.fi/poytakirjat-ja-esityslistat5
(25.03.2020 /TIEDOKSI s.11, kohta 4.)
→ https://www.tuusniemi.fi/documents/7646151/7757259/Tekla+ptk+2%2C+25.3.2020.pdf/f8324e80-590b-486a-94e1-75c27e75b074
Moottorikelkkareitin hyväksymistä koskeva valitus, koskien:
Tuusniemi / Yksityisten maille suunniteltua Moottorikelkkareittiä: Soittu-Juojärvi-Heinäveden raja
Antopäivä 13.3.2020 Diaarinumero 02832/18/5156, 92774/18/5156
§§ IsHaO 13.3.2020 Oikeuden päätös 20/0050/3: → Lataa
- Hallinto-oikeus toteaa, että moottorikelkkareitin perustaminen edellyttää lainvoimaisen reittisuunnitelman tai maanomistajan ja reitinpitäjän välisen kirjallisen sopimuksen lisäksi reittitoimitusta.
- Kun näin ei ole tapahtunut, reittisuunnitelman hyväksymistä koskevat päätökset ovat rauenneet.
Anna Kaasinen
TUUSNIEMI
K-S 2.4.2020 Joutavalla jottain → Lataa
K-S 2.4.2020 Prosessi aloitettava alusta → Lataa
Tuusniemen Laukka-Ahon asukkaat haluavat Kaavintiestä turvallisemman
Tiellä kulkenut jalankulkija kuoli tammikuussa henkilöauton ajettua hänen päälleen.
→ https://yle.fi/uutiset/3-11192637
Tuusniemellä Laukka-Ahon kylän asukkaat ovat tehneet aloitteen Kaavintien liikenneturvallisuuden parantamiseksi
Aloitteen tekijöinä ovat Laukka-ahon kyläyhdistys, nuorisoseura sekä yksityiset henkilöt. Ely-keskukseen tehdyn aloitteen perusteluna on, että kylällä on lähes 30 koululaista, jotka kävelevät tai ajavat polkupyörillä koulubussipysäkeille myös valottomilla tieosuuksilla.
Pohjois-Savon ely-keskus on jo aikaisemmin laatinut ratkaisun Laukka-Ahon kyläläisten liikenneongelmiin:
Moottorikelkkareittien toimitukset yleisesti tarpeettomina yksityisten maille on kesäaikaan osoittatunut tehokkaaksi !
Tuusniemen moottorikelkkailureitti Laukka-aho - Poutilanmäki (Kustannukset: 10 813,47 €/km, tot: € 302 777,17
Tuusniemen moottorikelkkailureitin Reittitoimitus (20.6.2012 ja 27.6.2012) Laukka-aho – Poutilanmäki → Lataa
- Reitin on suunnitellut Pohjois-Savon ely-keskus,
- Reitin toteuttamisesta vastaa Kuopion kaupunki.
- Reitin pitäjä on Tuusniemen kunta. (Ympäristöministerön arvion mukaan kunnan maksettavaksi syntyvät vuotuiset ylläpitokustannukset ovat reitin käytöstä riippumatta reilu 1000 €/km)
Loppuraportti A32030 ( Ohjelmakausi 2007 - 2013 )
EAKR-PROJEKTIN LOPPURAPORTTI Ohjelmakausi 2007 - 2013 → Lataa
Loppuraportissa sanotaan: Kesällä alueelle osuneet trombit ja voimakkaat syysmyrskyt tekivät etenkin Keyritty - Ylä-Luosta ja Laukka-aho - Poutilanmäki - Tuusniemi -osuuksilla runsaasti tuhoa.
Kelkkareittejä yksityisten maille väkisin rakentamista havittelevat tahot vähättelevät kelkkailun aiheuttamia haittoja muun muassa, että haitat ovat merkityksettömiä kelkkailun liikennesuoritteen ollessa 0 % kokonaisliikennesuoritteesta.
Lieneekö Laukka-aho – Poutilanmäki pellon etelänukan välisellä moottorikelkkailureitillä kelkkailun liikennesuorite ja sen aiheuttamat haitat olleet tavoitteita suurempi?
Jukka Patrakka
7.4.2021 Reittejä pitää käsitellä uudelleen → Lataa
Koska Jukka Patrakan SS 9.11.2020 ja 7.4.2021 kirjoituksissa esitettyjen ajatusten korjaamiseen SS-palstatila ei riitä, niin → Lataa SAVON SANOMAT- lehteen julkaistavaksi tarkoitettu vastine.
?? → https://vastuullistajournalismia.fi/
PAIKALLISET 14.4.2021 16:02
Kuopio–Tahko -kelkkareitti meni jäihin, kun Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kuopion ympäristö- ja rakennuslautakunnan päätökset Juurusvesi–Suuri–Pieksän- ja Annamarintie–Suuri–Pieksän -reittiosuuksilta.
→ https://www.pitajalainen.fi/paikalliset/4102530
Rautavaara: Rautavaaran moottorikelkkareitit ovat keränneet kiitosta tänä talvena.
Vauhdin hurmaa ja talven riemuja Rautavaaralla!
Moottorikelkkailun vapaa-ajoalue → https://www.rautavaara.fi/asukkaille/vapaa-aika/ulkoilu-ja retkeily/moottorikelkkailu/vapaa-ajoalue/
Moottorikelkkailun vapaa-ajoalue
- Rautavaaran kunnan moottorikelkkailun vapaa-ajoalueen pinta-ala on noin 60 ha.
- Rautavaaran kunta myy ajoluvat alueelle, muuten kelkkailija toimii maastoliikennelain mukaisesti.
Ps.
On osoittautunut, että tasaisilla ja suorilla ja kelkkareiteillä "turraaminen" tai safareilla peräkkäin pakokaasujen haistelu ei matkailijoita virkistäytymisenä juuri kiinnosta.
Kuopion ja muiden viihdeyrittäjien kannattaisi suunnitella Rautavaaran mallin mukaan kelkkailuun liittyvä yritystoiminta omille mailleen, niin asioiden lakisääteinen hyväksyntä olisi ehkä helpompaa.
PAIKALLISET 6.5.2021
Moottorikelkkailuun risuja ja ruusuja → Lataa

Uutisia:
→ https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013021916696442
”…oli huomattu, että porukassa viimeisenä ollut kelkkailija puuttui joukosta. Kadonnut nainen löytyi…”
→ http://yle.fi/uutiset/3-9440429
”…mies ajoi moottorikelkalla letkassa ja toistaiseksi tuntemattomasta syystä kaartoi pois reitiltä ja törmäsi puuhun.”
Kuopion hyvinvointiin ja talousvaikeuksiin ovat Kuopion virkamiehet perustelleet moottorikelkkailua päätöksissään yli 10 vuotta ratkaisuna kaupungille.
Kaikissa Ely-keskuksen ja Kuopion projektiryhmän MoViRa- moottorikelkkareittisuunnitelmissa on selvitetty moottorikelkkareittejä tarpeellisina kuluyhteyksinä ympäristövaikutuksineen ja ominaisuuksineen laajasti.
Perustelut eivät kuitenkaan ole olleet kuntalaisten mielestä uskottavia, eivätkä järkeenkäypiä.
-Voidaanko Kuopion moottorikelkkareittisuunnitelmissa mainituista ympäristö- ja muista vaikutuksista arvioida, että millä tavalla ne palvelevat Maastoliikennelaissa mainittuja edellytyksiä, jotta reitti voitaisiin perustaa yksityisten maille ilman maanomistajan suostumusta?
-Eikö reittisuunnitelmissa mainituista moottorikelkkailun vaikutuksista aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa- ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa?
-Voidaanko Kuopion moottorikelkkareittisuunnitelmissa mainituista ympäristö- ja muista vaikutuksista arvioida, että millä tavalla ne palvelevat Maastoliikennelaissa mainittuja edellytyksiä, jotta reitti voitaisiin perustaa yksityisten maille ilman maanomistajan suostumusta?
-Eikö reittisuunnitelmissa mainituista moottorikelkkailun vaikutuksista aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa- ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa?
<><><>
?? → https://vastuullistajournalismia.fi/
Kuopion ja Tahkon välille suunniteltu moottorikelkkareitti takkuaa: → https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3153250
Tavoitteena on avata pysyvä kelkkailuväylä Kuopioon saakka
Viikon Viännös, Pitäjäläinen 29.4.202 → Lataa
Luontomatkailua Jari 2004 → Lataa
Jukka Patrakan 9.11.2020 SS ja
Pitäjäläinen 12.11.2020 kirjoitukset "Turvallisista kelkkareiteistä eripuraa" → Lataa
Jorma Miettisen 29.11. vastine Jukka Patrakan kirjoituksiin:
Eripuraa vai sanelua moottorikelkkailun reittejä perustettaessa?
PÄÄKIRJOITUS & MIELIPIDE 29.11.2020 → Lataa
Kuopion kaupungin Nilsiän alueen moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Juurusvesi – Suuri-Pieksä
Valmistelija: Pirkko Nevalainen/puh. +358 44 748 2398
Ympäristöjohtaja Tanja Ahonen
Alueellinen ympäristönsuojelu
http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2021735802-6
http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2020618928-3
Viiteaineisto * 2550/2021 Päätös Itä-Suomen hallinto-oikeus 21/0020/3,
antopäivä 23.2.2021 (Ei julkaista internetissä), josta Ote: IsHaO 23.2.2021 Päätös 21/0020/3 → Lataa
Ilmastopolitiikan pyöreä pöytä keskusteli liikenteen päästöjen vähentämisestä
Siirtymässä fossiilittomaan liikenteeseen huomioitava sosiaalinen oikeudenmukaisuus, alueelliset erot ja kilpailukyky
Valtioneuvoston viestintäosastoYmpäristöministeriö 28.10.2020 15.23
→ https://i.pinimg.com/564x/51/78/96/517896ac408358851526aadc47066a4e.jpg
"Kuopion päättäjillä onkin nyt kiire saada loppuun ilmastotavoitteensa Kuopion veronmaksajien rahoilla."
Kuopio kehittää ratkaisuna ilmastopolitiikkaan joukkoliikennettään moottorikelkkailuun suuntautuvaksi: DYNASTY TIETOPALVELU KUOPION KAUPUNKI Toimielin/Kokous → http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?alo=1&page=meeting_search&kas=&txt=kelkka&koh=2&pvm=&siv=50&dir=1&jar=1
Kuopion virkamiesten tärkeänä tavoitteena on saada keksityn yleisen tarpeen perusteella moottorikelkkailureittejä kiireellä yksityisten maille ilman maanomistajan lupaa. Riskinä nimittäin on, että lumet häviävät ilmastonmuutoksen myötä lähiaikoina pysyvästi myös Koillis-Savon alueelta. → Lataa
PAIKALLISET 6.4.2021 15:13
Pitäjäläinen 6.4.2021 Kuopio–Tahko-moottorikelkkareitille jarruja – hallinto-oikeus kumosi & kommenttit → Lataa
Pitäjäläinen 15.4.2021 (p.8-9) Hyvä kelkkakausi – ja harminpaikka → Lataa
AAKE ROININEN
Pohjois-Savoon on rekisteröity noin 10 600 kelkkaa. Niillä liikkuminen halutaan siirtää luvallisille ja pysyville reiteille.
Huom. Suurin osa kyseisestä kelkkamäärästä on liikennekäyttöön rekisteröimättömiä, eli käyttökiellossa olevia moottorikelkkoja.
Itä-Suomen hallinto-oikeus on kumonnut Kuopion ympäristö- ja rakennuslautakunnan päätökset, jotka koskivat Juurusvesi–Suuri-Pieksä ja Annamarintie–Suuri-Pieksä -moottorikelkkareittejä. → https://www.pitajalainen.fi/paikalliset/4092936
Lukijan Sanomat 26.11.2019 02:00
Moottorikelkkareitit
Onko haittoja otettu huomioon suunnittelussa?
Virallisten reittien ulkopuolella moottorikelkkailulle tarvitaan maanomistajan tai kelkkauran ylläpitäjän lupa.
Kuva: Heli Hyttinen
Huom.
- Virallisten kelkkareittien rakentamiseen tarvitaan vastaavasti maanomistajan lupa, kun reitti ei ole yleisen kulkuyhteyden kannalta tarpeellinen (esim. yleinen maantieverkosto alueella on käytettävissä myös lumisena aikana).
- Jos Kuopion reittisuunnitelmissa mainitut moottorikelkkailun haitat eivät ole lumisena aikana yleisen virkistyskäytön (esim. hiihtoharrastus) kannalta tarpeellisia, niin silloin moottorikelkkareittiä ei voida perustaa yksityisten maille ilman maanomistajan suostumusta.
- Re. Jukka Patrakka: (SS 9.11.2020) Nilsiän Tahkon alueella moottorikelkkailu kuuluu matkailupalveluihin. → https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3153250
- Jos yksityinen maanomistaja ei halua itselleen moottorikelkkamatkailua palveluna (esim. jo olevan maa- ja metsätaloustoiminnan korvikkeeksi), niin Kuopion tyrkyttämä moottorikelkkailu yksityisten mailla ei myöskään ole Maastoliikennelain mukainen peruste ottaa maita yleiseen käyttöön moottoriajoneuvoilla ajeluun ilman maanomistajan lupaa.
Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Esityslista 05.11.2020/Asianro 6 / Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Uuhimäki - Ranta-Toivala, Kuopio → http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2020688805-6
Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Esityslista 05.11.2020/Asianro 7 / Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen välille Hoikkamäki - Kinahminkulma / Nilsiä → http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2020688805-7
Kuopion kaupunki > Kuulutukset
Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Uuhimäki - Ranta-Toivala
Kuulutus 2020/1708 → http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=announcement&id=6372601407839930561
Hakemus vireillä
Lähettäjä: Alueellinen ympäristönsuojelu
Julkaistu: 04.06.2020 10.35
KUOPIO pyrkii kuulutuksellaan jälleen kerran panostamaan ilmastonsuojelun torjuntaan elvyttämällä runsaspäästöistä liikennemuotoa (yli 1000x henkilöauton päästöt) ”KOPION MOOTTORIKELKKAREITIT" reittisuunnitelma-kopion perusteella: → http://publish.kuopio.fi/kuulutus/6372601407839930561.1590406477796.PDF
-Suunnitelmat lähtötietoineen on KOPIOITU viime vuosituhannelta peräisin olevilla virheellisillä lähtötiedoilla Ely-keskuksen (Ely/Hannu Koponen) tekemänä edesmenneitä ja paikkansa pitämättömiä alueelle yleisesti tarpeettomia moottorikelkkareittejä varten.
-Kuopion Alueellinen ympäristönsuojelu virkamiehineen on kuitenkin KEKSINYT → Lataa
tarpeen säilyttää alueelta uhkaavasti katoavan telaketjuvetoisen eliölajin suojelutoimet verovaroilla seuraavan vuosituhannen argeologeja varten → Lataa
-Kuopio aikoo toimillaan samalla tehdä maanomistajien ilmastonsuojelupyrkimykset tyhjiksi kaatamalla yksityisten metsiä moottorikelkkareittien alle 6 m leveydeltä, joka vastaa 1 - 1,2 tn hiilinielua vuosittain/ km
-Ympäristöministeriön selvityksen mukaan moottorikelkkareittien pakollinen ylläpito vaatii jatkossa rakentamiskulujen lisäksi veronmaksajien rahoja Kuopiossa 10% rakentamiskulujen määrästä vuosittain.
-Kuopion Alueellinen ympäristönsuojelu pyrkii sinnikkäästi vastustamaan Suomen hallitusohjelman mukaista metsitysohjeistusta, jossa joutomaat - kuten vähäiselle tai olemattomalle käytölle metsiin raivatut moottorikelkkareitit tulisi metsittää ja palauttaa alkuperäiseen talousmetsä- ja virkistyskäyttöön.
Huom.
Ely-keskuksen uunnitelmista Kuopion puutteellisesti kopioimana (jättämällä reittisuunnitemissa mainitut haitat kopioimatta) suunnitelmaan ”KOPION MOOTTORIKELKKAREITIT" - eivät moottorikelkkailun haitat silti poistu.
”KOPION MOOTTORIKELKKAREITIT” → http://publish.kuopio.fi/kokous/2020688805-6-1.PDF
Kuopio kuulutti myös toisesta moottorikelkkailun edistämiseen tähtäävästä suunnitelmasta alueelle 1. - 30.6.2020 kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla Kuopion kaupunki > Kuulutukset
Mooorikelkkareittsuunnitelman hyväksyminen/Hoikkamäki-Kinahminkulma, Nilsiä
Kuulutus 2020/1702 → http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=announcement&id=6372601130061118461
Mooorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen vireillä
Lähettäjä: Aluelliset ympäristönsuojelupalvelut
Julkaistu: 25.05.2020 15.06
Kuopion tuorein (22.11.2019) moottorikelkkareittisuunnitelma: → http://publish.kuopio.fi/kuulutus/6372601130061118461.1590403700105.PDF
- Tähän suunnitemaan on myös kopioitu viime vuosituhannelta peräisin olevista Ely- keskuksen suunnitelmista edesmenneitä perusteita reittien tarpeellisuudesta.
- Uudistuksena suunnitelmassa on lisäksi kannettu erityistä huolta alueella yhä vähenevän moottorikelkkailun suojelutarpeesta.
- Alueelle moottorikelkkailun elävöittäminen on kuitenkin muodostunut lyhenevien talvien ja vähenevän lumen myötä yhä haasteellisemmaksi kustannuksineen.
- Suunnitelmassa on arvioitu reitillä oletetusta kelkkailusta aiheutuvia kustannuksia sekä ympäristöhaittoja.
- Huomattavista haitoista ja merkittävistä kustannuksista sekä oletetusta vähäisestä käytöstä huolimatta reitin rakentamisen ja ylläpidon on katsottu Kuopiolle kuitenkin olevan tärkeä työllistävä tekijä.
SS 16.11.2018 / B5 Kelkkareitit - Ympäristöntuhontaa verovaroin → Lataa
SS 11.1.2019 / B5 Moottorikelkkareitit - Kuopiolainen ilmastoteko? → Lataa
SS 24.2.2019 / B5 Moottorikelkkailu - Onko edistäminen yleinen etu? → Lataa
Ludovico Einaudi - "Elegy for the Arctic" - Official Live (Greenpeace)
→ https://www.youtube.com/watch?time_continue=38&v=2DLnhdnSUVs&feature=emb_title
Päästöt laskevat nyt rytinällä, mutta onko koronavirus hyvä uutinen ilmastonmuutoksen kannalta? → https://yle.fi/uutiset/3-11279055?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsdaily&utm_content=2020-03-30
Moottorikelkan matka saattaa katketa Kuopiossa yhä useammin: uria on 300 kilometriä, resursseista on pulaa ja asukkaat eivät halua virallisia reittejä mailleen: https://yle.fi/uutiset/3-10036803
Teppo Komulainen
KAAVI
Koillis-Savo 17.12.2020 (p.9) Talalousarvio: Kelkkareiteistä päänvaivaa → Lataa
Koillis-Savo 5.1.2021 (p.5) Moottorikelkkareitti Kaaville - Pitääkö olla huolissaan? → Lataa
Mikä on vastaavasti Kuopion virkamiesten ratkaisu tiedostettuihin talousvaikeuksiin ja ilmastonmuutoksesta aiheutuviin ongelmiin?
Kuopion Kaupunkilehti 3.12.2016_s.19 |
KUOPION MOOTTORIKELKKAREITIT, REITTISUUNNITELMA TERVON RAJA-RYÖNÄNLAHTI |
|
Tanja Leppänen
Ympäristöjohtaja Tanja Leppänen (Nyk. nim. Ympäristöjohtaja Tanja Ahonen)
Alueellinen ympäristönsuojelu
KEVYEKSI LOPUKSI
-11.1.2020 (p.28) Tanja Leppänen â– Kuopion kaupungin ympäristöjohtaja → Lataa
”Paras piirteeni: Jämpti ja jämerä järki-ihminen, mutta hurahtaa sopivasti johonkin ihan satasella.”
”Murehdin: Ympäristöasioita ja tulevaisuutta muutenkin kuin työn puolesta.”
-13.9.2020 Tanja Leppänen ottaisi mukaan ...→ Lataa
”Bravyyrini keittiössä: (viinin lipitystä ei lasketa)."
”Välttelen oppimiskeskusteluja"
”Olen itse tehokas ja siksi tuskastunut, kun töissä asiat etenevät puuduttavan hitaasti”
”Viimeisin villitykseni: Pokemon Go.”
VIIKKO-SAVO 13.1.2021 Tanja Ahonen LOPUKSI → Lataa
”Tätä minusta ei tiedetä: En käytä alkoholia muuten kuin työasioissa. Vapaa-ajalla ei maistu."
(Ps. Ei ihme, että millaisia ajatuksia virkamiehillä pyörii päisssään ja millaisia päätöksiä sitten syntyy moottorikekkareiteistä veronmaksajien laskuun ja maanomistajien riesaksi!)
Näillä eväillä Tanja (Leppänen) nyk. Ahonen vie Kuopiossa päätöksiä eteenpäin (" ihan satasella " = 100k€/v → Lataa) alueellisen ympäristön viihtyvyyden, metsien kasvun ja ilmastonsuojelun torjuntaan liittyen!
Tanja Ahonen
- VIIKKO-SAVO 13.1.2021 Tanja Ahonen LOPUKSI → Lataa
Joudut edelleen selittelemään nimenvaihtoasi, Tanja Ahonen?
Ympäristöjohtaja Tanja Ahonen Leppänen (ent. Leppänen)
Alueellinen ympäristönsuojelu
Kuopio panostaa liikenteen kehittämisessä ponnekkaasti moottorikelkkailuun pakkorakentamalla ( = ilman maanomistajan suostumusta ) yksityisten maille ja metsiin 6 m leveitä moottorikelkkareittejä yhteiskunnalle ikuiseksi rasitteeksi veronmaksajien rahoilla: ”Varmistetaan vielä ettei rakentamisella ole loppupäivämäärää.” → Lataa
DYNASTY TIETOPALVELU KUOPION KAUPUNKI Toimielin/Kokous → http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?alo=1&page=meeting_search&kas=&txt=kelkka&koh=2&pvm=&siv=50&dir=1&jar=1
Ilmastonmuutos tekee enemmän → Lataa
Kuopion kaupungin virkamiehillä ei näytä olevan mitään muuta tekemistä ja keinoa kuin pyrkiä rakentamaan kiireellä kuopiolaisten hyvinvoinnin ja ilmastonmuutoksen edistämiseksi moottorikelkkareittejä koko Kuopion ja sen lähikunnissa oleville yksityisten maille ja metsiin.
Kuopion EAKR (MoViRa)- moottorikelkkareittien projektiryhmä kehuu 1,8 miljoonalla eurolla onnistuneita saavutuksiaan työn ja työpaikkojen suhteen:
Loppuraportti A32030(k) ( Ohjelmakausi 2007 - 2013 ) → Lataa
RR-tietopalvelu -projektikuvaus ja Loppuraportin A32030 tiivistelmä ( 31.12.2014 ) → Lataa
Loppuraportissa olevan tiivistelmän perusteella uusia yrityksiä tai työpaikkoja ei valitettavasti ole onnistuttu synnyttämään AINOATAKAAN moottorikelkkailun edistämiseksi uhratusta panostuksesta huolimatta.
Kuopio pitää kuitenkin jatkossa huolen, että raha riittää moottorikelkkareittien rakentamiseen moottorikelkkailun edistämiseksi alueelle.
Lisäksi Kuopion kaupungin moottorikelkkailua edistävän ohjausryhmän ajatuksena moottorikelkkailulle on keksittävä jokin tarve - uusi toimintamalli, eri tulokulma: → Lataa
Re: * KUOPION KESKUSTA Vastaukset → Lataa
Lausunto 26.3.2017/ Hannu Kananen: "Tietysti reitti aiheuttaa jossain päin ongelmia (onneksi meillä on yksityisten maita)."
Nyt Kuopion päättäjien on korkea aika lähteä lunastamaan lupauksensa ja ryhtyä rakentamaan MoKe-rälläyskeskuksia moottorikelkkailun edistämiseksi virkamiesten OMILLE maille Kuopion suunnitelmissa julkaistuilla ajatuksilla malliksi muillekin:
-”Samalla voidaan kehittää moottoirikelkkailuun liittyvää yritystoimintaa"
-Tällöin moottorikelkkailua "voidaan myös uskottavammin markkinoida ja hyödyntää matkailuelinkeinossa"
-Maanomistajat saisivat "mailleen tilusteitä, eikä moottorikelkoilla ajeltaisi sitten missä sattuu."
Jatkohankkeelle on keksittävä uusi toimintamalli, eri tulokulma. (MoViRa) ohry Ptk 09_28.11.2014 → Lataa
- Yleisiä kehittämishankkeita ei ihan helposti tueta, mutta jonkin yrityslähtöinen tai –keskeinen ratkaisu saattaisi mennä läpi.
- Koska infralle ei ole tarjolla rahoitusta tämänhetkisistä rahoituslähteistä, kannattaa uusi hanke ajaa matkailu ja elinkeinopolitiikka edellä.
- Kuopio varaa jatkossa vuosittain n.100 000 € reittitoimitusmaksuihin ja maanomistajakorvauksiin.
- Varmistetaan vielä ettei rakentamisella ole loppupäivämäärää.
------------------
Nimellä 13.10.2019 06:00
Kuopio säästää – joitakin hankkeita pitää lykätä
tai unohtaa ne kokonaan
Jukka Patrakka
Kuopion kaupunginhallituksen entiset puheenjohtajat Pekka Kuustonen (sd.) ja Hannu Isotalo (kok.) arvostelivat Kuopion päättäjien kykyä tiukkaan taloudenpitoon muutama vuosi sitten (SS 22.9.2013). Molemmat olivat päättäjinä 1990-luvun lamavuosina.
Menojen kasvun hillitsemistä vaativa viesti oli suunnattu kaupunginjohtajalle, kaupunginhallituksen johdolle ja valtuustoryhmien puheenjohtajille. Velkaantumisen ja veronkorotukset Isotalo ja Kuustonen tuomitsivat huonoiksi keinoiksi...
------------------
Heikki Toivanen
KUULEMANI YKSITYISKOHTA liittyy pehmeän leivän tarjoamiseen päivittäisessä kouluruokailussa. Siirtymällä pelkästään kovaan purtavaan eli näkkileipään kaupunki säästäisi väittämän mukaan vuositasolla 50 000 euroa...
→ https://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/nimella/Kova-leip%C3%A4-pehme%C3%A4-markkinointi/146868
------------------
Edellisten kirjoitusten perusteella Kuopion talousvaikeuksiin virkamiesten suunnittelemia moottorikelkkareittejä koskevaan kirjoituksen:
"Onko haittoja otettu huomioon suunnittelussa?". . . Otsikoksi sopisi paremmin:
"Virkamiesten talousviisaudet, juustohöylä ja kova leipä"
Moottorikelkkareitit
Lukijan Sanomat 26.11.2019 02:00
Onko haittoja otettu huomioon suunnittelussa?
. . . Otsikoksi sopisi paremmin: "Virkamiesten talousviisaudet, juustohöylä ja kova leipä"
Virkamiestä ja luovaa taloudellista oivallusta ei yleensä yhdistetä yhteen ja samaan henkilöön. Näin ei taida olla myöskään Kuopiossa, koska esimerkiksi opetustoimesta säästetyt varat tuhlataan sitten moninkertaisesti pärinäviihteen ja moottorikelkkailun edistämiseen...
Kuva: Poliisi Kuva: Heli Hyttinen
Virallisten reittien ulkopuolella moottorikelkkailulle tarvitaan maanomistajan tai kelkkauran ylläpitäjän lupa.
Huom. Virallisen kelkkareitin rakentamiselle tarvitaan vastaavasti maanomistajan lupa, mikäli reitti ei ole yleisen kulkuyhteyden kannalta tarpeellinen (so. yleinen maantieverkosto alueella on käytettävissä myös lumisena aikana).
<><><>
(MoViRa) ohry Ptk 09_28.11.2014 → Lataa
- Yleisiä kehittämishankkeita ei ihan helposti tueta, mutta jonkin yrityslähtöinen tai –keskeinen ratkaisu saattaisi mennä läpi.
- Koska infralle ei ole tarjolla rahoitusta tämänhetkisistä rahoituslähteistä, kannattaa uusi hanke ajaa matkailu ja elinkeinopolitiikka edellä.
-Jatkohankkeelle on keksittävä uusi toimintamalli, eri tulokulma.
Ps. Olisiko näiden kuvien mukainen toimintamalli ja tulokulma sellainen, joka saattaisi mennä läpi?
- Kuopio varaa jatkossa vuosittain n.100 000 € reittitoimitusmaksuihin ja maanomistajakorvauksiin.
-Varmistetaan vielä ettei rakentamisella ole loppupäivämäärää.
Hurja onnettomuus Saariselällä – pojan moottorikelkka lensi ilmassa pakettiauton kylkeen
→ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005172363.html
https://www.is.fi › Uutiset › Kotimaa
15.4.2017 - Moottorikelkkailijan kelkka ohjautui toistaiseksi tuntemattomasta syystä kelkkauralta paikkaan, jossa on pieni nyppylä. Kelkka lähti ilmalentoon ja törmäsi Laanilantietä ajaneen pakettiauton kylkeen. Epävirallinen ja merkitsemätön kelkkaura ylittää törmäyskohdassa Laanilantien. – Kelkan alaikäinen ...
------------------
Savossa jahdattu hangessa kahlaavia hirviä moottorikelkoilla
https://rikosuutiset.fi/savossa-jahdattu-hangessa-kahlaavia-hirvia-moottorikelkoilla/
Ilmajohtojen siirto maakaapeliin vapauttaa kymmeniätuhansia hehtaareja metsitykseen
Vanhat pellot ja turvesuot tarjoavat hyviä mahdollisuuksia metsitykseen.
13.10.2019 klo 03.39
Moottorikelkan matka saattaa katketa Kuopiossa yhä useammin: uria on 300 kilometriä, resursseista on pulaa ja asukkaat eivät halua virallisia reittejä mailleen
Moottorikelkkailu 24.1.2018
https://yle.fi/uutiset/3-10036803
Kaupunginmetsänhoitaja
Seppo Jauhiainen
Yle 28.3.2017
Moottorikelkkailijoiden rällästys suojelualueilla ärsyttää Kuusamossa → Lataa
Luvaton ja reittien ulkopuolella kelkkailu uhkaa sulkea myös osan olevista laillisista kelkkareiteistä.
Kelkkailu vaatii maanomistajan luvan
Maastoliikennelain (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710) mukaan moottorikelkalla tai muullakaan moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa. Moottorikelkkailu siihen tarkoitetuilla reiteillä on sallittua.
Moottorikelkkailureitin perustaminen
Moottorikelkkailureitti perustetaan lainvoimaisen reittisuunnitelman perusteella joko reittitoimituksessa tai maanomistajan ja reitin pitäjän välisellä kirjallisella sopimuksella.
Moottorikelkkailureittiä ei saa perustaa, jos sen käyttämisestä aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa- ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa.
Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maa-alueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maa-alueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa.
Huom.
-Koillis-Savon kaikissa moottorikelkkareittisuunnitelmissa on eritelty kelkkailun haittoja, kuten esimerkiksi myrkyllisten pakokaasujen haju- ja terveysvaikutuksia sekä merkittävimpinä meluhaitat.
-Suunnitelmissa on todettu näiden haittojen häiritsevä muita lähistöllä liikkujia sekä muuta virkistyskäyttöä.
-Haittojen vaikutukset on kuitenkin arvioitu olevan vähäistä muille paitsi kelkkailijoille itselleen, koska moottorikelkkaliikenteen arvioidaan reiteillä olevan vähäistä.
-Toisin sanoen Koillis-Savossa ei voida osoittaa moottorikelkkareittien perustamiselle yleistä kulkuyhteyden tai yleisen virkistyskäytön tarvetta.
-Tästä syystä virallisten moottorikelkkareittien perustamiselle Koillis-Savossa tarvitaan aina maanomistajan lupa.
Pohjois-Savon maakuntakaava 2040, 2. vaihe
https://www.pohjois-savo.fi/…/valmisteilla-olevat…
Pohjois-Savon liiton uutiskirje 2.10.2019 → Lataa
PALAUTE 26.9.2019 Pohjois-Savon maakuntakaava 2040, 2. vaihe → Lataa
SS 24.2.2019 B5
Moottorikelkkailu Onko edistäminen yleinen etu? → Lataa
"Kuopion on syytä ryhtyä kiireellä panostamaan moottorikelkkailulle
tehtyjen ajoväylien palauttamiseen alkuperäiseen talousmetsä- ja virkistyskäyttöön"
SS Pe 11.1.2019 Moottorikelkkareitit
Moottorikelkkareitit - Kuopiolainen ilmastoteko? → Lataa
SS B5 14.04.2019 Lautakunnan painostaminen melko mahdotonta → Lataa
SS 25.04.2019 Erikoista päätöksentekoa → Lataa
SAVON SANOMAT, Politiikka 04.10.2019
Keskustapuolueen itsensä hävittämistemppu → Lataa
Kaupunginvaltuusto on linjannut Kuopion tavoitteeksi olla hyvän elämän
pääkaupunki.
"... Yt-neuvottelut painavat päälle ja henkilöstön palkkakustannuksista pitäisi säästää. Kaupungin metsänhoitaja on kuitenkin ilmoittanut, että moottorikelkkailureittien rakentamiseen metsän hävittämiseksi riittää rahaa aina..."
Kuopion kaupunki käynnistää yhteistoimintaneuvottelut
→ https://www.kuopio.fi/-/kuopion-kaupunki-kaynnistaa-yhteistoimintaneuvottelut
SAVON SANOMAT A4 28.8.2019
Luvassa leikkauksia ja uusia tulonlähteitä → Lataa
Kuopion talous kuralla ?
Savo 12.09.2019
Kuopion kaupungin talous pahasti kuralla -
kaupunginjohtaja esittää yt-neuvotteluja, jotka voivat johtaa irtisanomisiin → Lataa
( 13 kommenttia )
Yhteistoimintaneuvottelujen käynnistäminen Kuopion kaupungissa 2019596363-8 → Lataa
"Henkilöstön vähentämistarve olisi enintään 200 henkilöä (180 henkilötyövuotta)."
Kuopion kaupunki
Kuopion kaupungin talousarvio 2020: taloudessa korjausliike
Kohti kestävää kuntataloutta
Talousarvioon 2020 sisältyy 6 milj. euron henkilöstömenojen vähennys. Yt-neuvottelujen tuloksen mukaisesti henkilöstömenoissa tavoitellaan pysyvien säästöjen lisäksi kertaluonteisia säästöjä. Myös henkilöstön vaihtuvuus hyödynnetään. Työhyvinvointi on entistä keskeisemmässä roolissa.
Talousarvio sisältää vaikutusten arvioinnin
Kuopio 2030 -strategiassa keskeisiä tavoitteita ovat muun muassa kestävä talous, kilpailukykyinen yrittäjyysympäristö, aktiivisuuteen innostava arki sekä turvallinen ja viihtyisä elinympäristö.
https://www.savonsanomat.fi/aiheet/Kuopion_kaupunki
Savo 12.09.2019 12:59
Kuopion kaupungin talous pahasti kuralla – kaupunginjohtaja esittää yt-neuvotteluja, jotka voivat johtaa irtisanomisiin
Kuopio 2030 -strategiassa keskeisiä tavoitteita ovat muun muassa kestävä talous, kilpailukykyinen yrittäjyysympäristö, aktiivisuuteen innostava arki sekä turvallinen ja viihtyisä elinympäristö.
Savo 27.08.2019 22:06
Kuopio etsii nyt leikkauskohteita ja uusia tulonlähteitä – Kaupungin alijäämä kasvamassa yli 20 miljoonaan euroon
Savo 12.09.2019 14:35
Kuopion yt-neuvottelut: Vähentämistarve enintään 200 henkilöä – "Tämä ei ole kenenkään työntekijämme syy"
Savo 23.08.2019 15:54
Kuopion talous kaipaa korjaavia toimenpiteitä – Alijäämä kasvamassa paljon pelättyä suuremmaksi
Mikä on Kuopion virkamiesten ratkaisu edellä tiedostettuihin ongelmiin?
Näyttää siltä, että Kuopion kaupungin virkamiehillä ei ole mitään muuta tekemistä ja keinoa kuopiolaisten hyvinvoinnin edistämiseksi kuin edistää moottorikelkkailua rakentamalla moottorikelkkareittejä kattavasti koko Kuopion ja sen lähikunnissa yksityisomistuksessa oleville maille ja metsiin:
→ http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?alo=1&page=meeting_search&kas=&txt=kelkka&koh=2&pvm=&siv=50&dir=1&jar=1
→ http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019602409-7
→ http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019560850-4
Oikaisuvaatimukset / Kuopion kaupungin Nilsiän alueen moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Juurusvesi - Suuri-Pieksä
→ http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019553923-5
SS B5 2019-04-14 Lautakunnan painostaminen melko mahdotonta → Lataa
Muutoksenhaku ympäristö- ja rakennuslautakunnan tekemään päätökseen koskien Juurusvesi – Suuri-Pieksä moottorikelkkasuunnitelman hylkäämistä (28.3.2019 § 25)
→ http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019560850-4
Oikaisuvaatimukset / Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Tervon raja – Ryönänlahti
→ http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019569587-8
PitäjäläinenTo 7.11. 2013 Ulkoilu- ja talviliikuntapaikkojen kehittäminen → Lataa
VIIKKO SAVO 8.4.2015 Liikuntapaikkojen kehittämisestä → Lataa
Pirkko Nevalainen
ympäristötarkastaja
ympäristötarkastaja
Kuopion kaupunki / Alueelliset ympäristönsuojelupalvelut
Suokatu 42, PL 1097, 70111 Kuopio
044 7482398, pirkko.nevalainen(at)kuopio.fi
Kuopion virkamiesten motto moottorikelkkareittien pakkorakentamispuuhiin liittyvänä yksityisten maille:
-----------------------------------------------
Hyvän elämän pääkaupunki
Terveyttä, elinvoimaa ja arjen rikkautta
-----------------------------------------------
Maastoliikennelaissa 22.12.1995/1710 sanotaan:
2 luku 19 §
Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
3 luku 16 §
Moottorikelkkailureitin perustaminen
-Moottorikelkkailureittiä ei saa perustaa, jos sen käyttämisestä aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa-ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa.
-Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maaalueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maaalueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa.
|
Kuopion virkamiehille moottorikelkkareitttisuunnitelmissa edellä esiin tuotujen haittavaikutusten lisäksi Kuopiolle ja yhteiskunnalle moottorikelkkareiteistä aiheutuvia muita vaikutuksia lisäkustannuksineen:
-Todelliset rakentamiskustannukset alueen rettihankkeissa ovat olleet n. 10 000-12 000 eur/km (Reittisuunnitelmissa arvoidut kustannukset 5000-7 000 eur/km)
-Kuopion kaupungin on pidettävä virallistamansa moottorikelkkareitit kunnossa, vaikka rakennettujen reittien käyttö olisi suunnitelmien mukaisesti vain vähäistä tai tarve yleisen kulkuyhteyden vuoksi olematonta.
-Ympäristöministeriö on arvioinut vuosittaisten ylläpitokustannusten olevan n. 10% reitin rakentamiskustannuksista, eli (1000-1200)eur/km vuosittain.
-Moottorikelkkailu reitteineen ei palvele millään tavalla ilmaston suojelua eikä liikenneturvallisuutta.
-Moottorikelkan polttoaineenkulutus on vain n. 6-kertainen henkilöautoon verrattuna, mutta saastuttaminen häkä-, hiilivety- ja muine päästöineen jo yli 1000-kertainen.
-Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset.
-Kun moottorikelkkareittejä ja -uria on Suomessa noin 20 000 kilometriä, onnettomuuksista aiheutuneet kustannukset ovat 16 000 euroa kilomertiä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröytyä kelkkaa kohti reilu 3500 euroa vuosittain.
-Tämän lisäksi maanomistajalle aiheutuva metsän tuoton menetys vuosittainen on n. 200 eur/km
Tavoiteverkon vaihtoehto 1. Kuva 22.
→ Lataa (Täysikokoinen kartta YMra 3/2009 sivu: 39 )
Kartan kuvassa on mukana kattavammin myös eteläiseen Suomeen yksityisten maille
rakennettavaksi ajatellut moottorikelkkareitit.
