Pohjois-Savon lehdet | 2023-11-03 12:37 | |||||||||||||||||||||||
Yhteydenotot yhdistyksen asiantuntijoihin ja toimitukseen → toimitus@maastoliikenne.fi Tervetuloa toimintaan!
Pohjois-Savon lehdet
Teppo Komulainen
KAAVI Koillis-Savo 17.12.2020 (p.9) Talousarvio: Kelkkareiteistä päänvaivaa → Lataa Koillis-Savo 5.1.2021 (p.5) Moottorikelkkareitti Kaaville - Pitääkö olla huolissaan? → Lataa Koillis-Savo 14.1.2021 (p.5) Moottorikelkkareitti Kaaville - Ollako vai ei huolissaan? → Lataa Koillis-Savo 28.1.2021 (p.5) Sanonpahan → Lataa ”Alueiden metsien vastuuton hävittäminen on aihe, josta meidän kaikkien on syytä olla huolissamme ilmaston muutoksen vastaisen kamppailun vuoksi.
–lehdessä julkaistavaksi tarkoitettu yhteenveto → Lataa
Kuopion ja Kaavin moottorikelkkailun edistämishankkeista yksityisten maille ja metsiin vastoin maanomistajien suostumusta
Anna Kaasinen TUUSNIEMI K-S 2.4.2020 Joutavalla jottain → Lataa K-S 2.4.2020 Prosessi aloitettava alusta → Lataa
Kuuma peruna 26.11.2009 JUHA THITZ Yksityisen omaisuuden suojaa pitää kunnioittaa → Lataa
Luontomatkailua ja vieraslajin pesiytyminen Koillis-Savon luontoon → Lataa
ETUSIVU » SAVO 11.01.2022 12:05 | Päivitetty 13:17 ETUSIVU 11.01.2022 Kiistelty kunnanjohtaja eläkkeelle kultaisella kädenpuristuksella → Lataa
♦ K-S 13.1.2022 Kaavin kunnanjohtaja Ari Sopanen jättää virkansa → Lataa ♦ Kiistelty kunnanjohtaja saateltiin eläkkeelle + kommentit → Lataa "Parempi on tässä vaiheessa lähteä eri suuntiin"
- K-S ETUSIVU 3.2.2022 Armotonta menoa Kaavilla → Lataa
- Koillis-Savo 23.12.2021 (p.8) Kaavin valtuusto piti tieavustukset ennallaan → Lataa - K-S ETUSIVU 22.12.2021 Kaavin valtuusto löysi ratkaisun moottorikelkkareitin kustannuksiin → Lataa
Ps. Tämän lisäksi Kaavilla puuttuu vielä aivan aluksi tarvittavat luvat moottorikelkkareitin rakentamiseksi yksityisiltä maanomistajilta heidän maille ja metsiin.
Maanomistajien suostumuksia moottorikelkkareittien rakentamiseksi ei löydy, eikä myöskään sellaisia Kaavin kunnan päätöksiä pöytäkirjoista, että:
1) Moottorikelkkareitti tehdään ilman maanomistajan suostumusta ja että 2) Moottorikelkkareitti tehdään Maastoliikennelain vastaisesti, niin laadultaan kuin myös lain soveltamisohjeen vastaisia rakentamismenetelmiä käyttäen.
Sellaiset puuttuvat maanomistajaluvat tai päätökset Kaavilla siis vielä tarvitaan ensin, ennen kuin voidaan mennä moottorisahan ja kaivinkoneen kanssa raivaamaan yksityisomisteista metsää jokamiehen oikeudesta poikkeavaan ja moottoriajoneuvojen käyttötarkoitukseen.
Asiaan liittyvä Maastoliikennelaki ja sen soveltamisohje: ♦ Voimassa oleva Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® → https://maastoliikenne.fi/tiedostot/tied149.pdf ♦ Lain soveltamisohje Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO → https://maastoliikenne.fi/tiedostot/tied151.pdf
Eikä siinä vielä kaikki kustannuksista ! Kaavin on syytä varautua myös muihin kelkkareitin pätkän aiheuttamiin lisäkustannuksiin: - Kunnan rasitteena virallisen moottorikelkkareitin ylläpito-, huolto- ja tamppauskulut vuosittain 1000 - 1200 €/ km - Trafi:n tilastojen mukaiset moottorikelkkailusta yhteiskunnalle aiheutuneet vuosittaiset henkilövahinkokustannukset ovat olleet 16000 € reittikilometriä kohti, tai reilu 3500 € rekisteröityä kelkkaa kohti vuosittain.
Niinpä myös Kaaville on odotettavissa reitinpätkästä merkittäviä kustannuksia erilaisten tapaturmien, menetettyjen työpäivien ja hoitokustannusten muodossa.
Viite: Trafin tutkimuksia 15-2015 → Lataa Ks. Printti versio s. 40 ( .pdf sivu: 49/105) ”Henkilövahinkoon johtaneiden moottorikelkkaonnettomuuksien kustannukset olivat keskimäärin 320 miljoonaa euroa vuodessa ja mönkijäonnetto-muuksien vastaavasti 369 miljoonaa euroa vuodessa. Yhteensä mönkijä- ja moottorikelkkaonnettomuuksien kustannukset olivat siten lähes 690 miljoona euroa vuodessa. Ks. Printti versio s. 68 ( .pdf sivu: 77/105) ”Moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksista aiheutuvat taloudelliset ja inhimilliset menetykset ovat varsin merkittäviä. Henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista aiheutui yhteiskunnalle vuosittain lähes 700 miljoonan euron kustannukset.”
LUE LISÄÄ: Maastoliikenneonnettomuudet ja vakuutuskorvaukset → https://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=125
-Lehti 1-2022 Luvaton kelkkailu voi tulla kalliiksi Moottorikelkkailu vaatii maanomistajan luvan → Lataa
–lehden Kymppi-Uutiset 16.12.2021 KAAVI Kaavin "Taloustilanne jatkuu tiukkana…" → Lataa Siitä huolimatta Kaavi haluaa käyttää 300 000 euroa moottorikelkkareittien rakentamiseen.
Tästä tulee kaavilaisille maksettavaa yli 3700 euroa jokaista kaavilaista liikennekäytössä olevaa moottorikelkkaa kohti.
Tämän tarkoituksena on mahdollistaa muutaman harvan huvi, joka kuitenkin vaatii metsän kaatamista yksityisten mailta ilman maanomistajan lupaa → Lataa
Koillis-Savo 28.2.2019 Moottorikelkkailun edistäminen - yleinen etu? → Lataa Kuopion kaupunginvaltuuston strategia-aloitteen (22.10.2018) tavoitteena on viisas liikkuminen, energiatehokkuus ja uusiutuvien polttoaineiden lisääminen.
KAAVI KAAVI kh 31012022_esityslista → Lataa KAAVI kh 31.1.2022_pöytäkirja → Lataa
Kaavin Valtuusto, esityslista 21.12.2021 klo 17.00-.pdf → Lataa Liitteenä on Talousarvio 2022 ja taloussuunnitelmaehdotus 2022-2024. Liite n:o 60. → Lataa
Ehdotus: Kunnanhallitus hyväksyy liitteen n:o 60 mukaisen talousarvion vuodelle 2022 ja taloussuunnitelman 2022–2024 ja esittää sen edelleen valtuustolle hyväksyttäväksi.
Puheenjohtajan avaaman keskustelun jälkeen kunnanjohtaja (Ari Sopanen) päätti tehdä muutetun päätösehdotuksen: Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion vuodelle 2022 ja taloussuunnitelman 2022-2024 ja esittää edelleen valtuustolle hyväksyttäväksi, että tiehoitokuntien määrärahaa vähennetään 25 % ja kalliotien investointia siirretään eteenpäin. Päätös: Päätösehdotus hyväksyttiin. Ps. Lineekö tällä muutoksella kunnanjohtajan tarkoitus pelastaa Kaavin talous rakentamalla Kaavilta joillekin valituille moottorikelkkareitti Taivaaseen?
Kaavilla on kaikkiaan alle 100 moottorikelkkaa. Hankkeen myötä jaettu hyöty jokaista hallituksessa tai valtuustossa olevaa moottorikelkan omistajaa kohti on 3000 euroa.
Kaavin valtuuston kokous 21.12.2021 klo 17.00 https://www.youtube.com/watch?v=dyxDieNX4-Y
Re. Kaavin kunnan hallituksen ja valtuuston päätökset tuhlata moottorikelkkailun tukemiseen 300 000 euroa - Kh 13.12.2021, pöytäkirja - Valtuuston kokous 21.12.2021
–lehdessä julkaistavaksi toimitettu yhteenveto → Lataa Kuopion ja Kaavin moottorikelkkailun edistämishankkeista yksityisten maille ja metsiin vastoin maanomistajien suostumusta.
Ari Sopanen
♦ Kaavin kunnanhallitus ptk ote 25.02.2013 Moottorikelkkareiteille tarvitaan maanomistajien suostumus → Lataa Huom. Ko. kokouksessa kunnanjohtaja toimi esittelijänä ja hallintojohtaja pöytäkirjanpitäjänä. Vain vajaa kuukausi aikaisemmin (25.2.2013) kunnanhallituksen päätösten vahvistamisesta Kaavin kunnanjohtajan ja hallintojohtajan 19.3.2013 alllekirjoittivat sopimuksen, jossa ei otettu 25.2.2013 päätettyjä ehtoja huomioon. Alla Kuopion kanssa Kaavin kunnanjohtajan ja hallintojohtajan 19.3.2013 allekirjoittama sopimus: ♦ Kaavin 19.3.2013 Kuopion kanssa allekirjoittama SOPIMUS moottorikelkkareittien rakentamisesta → Lataa - Sopimus on allekirjoitettu vastoin Kaavin kunnan 25.2.2013 tekemää päätöstä, jossa edellytetään reittien rakentamiselle maanomistajien lupaa.
♦ Kaavin kunnanhallitus ptk ote 25.02.2013 Moottorikelkkareiteille tarvitaan maanomistajien suostumus → Lataa
Kaavi on kuitekin teettänyt moottorikelkkareittitoimituksia yksityisten maille ilman lupaa ja vastoin maanomistajien yleistä tahtoa! Katso myös: * Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Kaavilla → http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=111
* Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Juankoskella → http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=123
Huom. Rautavaaran mallin mukaan Kuopion ja muiden viihdeyrittäjien kannattaisi suunnitella kelkkailuun liittyvä yritystoiminta omille mailleen, niin asioiden lakisääteinen hyväksyntä olisi ehkä helpompaa.
8.4.2021(p.14)
Kuopio-Tahko-reitit pitää käsitellä uudelleen → Lataa . Vastuullisen journalismin periaatteen vuoksi edelliseen lähetetty: Vastine → Lataa Jukka Patrakan 8.4.2021 ja 9.11.2020 kirjoituksiin korjauksena Pitäjäläinen-lehteen julkaistavaksi lähetetty vastine. - Hallinto-oikeus kaipasi perusteluita päätöksilleen - Hallinto-oikeuden arvion mukaan perustelu yleisen tarpeen puuttumisesta on lähtökohtaisesti sellainen oikeudellinen peruste, jolla on merkitystä moottorikelkkareitin perustamisen oikeudellisia edellytyksiä arvioitaessa.
Viikon Viännös, Pitäjäläinen 29.4.2021 → Lataa Luontomatkailua Jari 2004 → Lataa Pitäjäläinen 6.4.2021 Kuopio–Tahko-moottorikelkkareitille jarruja & Kommentit → Lataa PAIKALLISET 9.11.2020 "Haluan käyttää metsääni muuhun tarkoitukseen" → Lataa
Teppo Komulainen
KAAVI Koillis-Savo 17.12.2020 (p.9) Talousarvio: Kelkkareiteistä päänvaivaa → Lataa Koillis-Savo 5.1.2021 (p.5) Moottorikelkkareitti Kaaville - Pitääkö olla huolissaan? → Lataa Koillis-Savo 14.1.2021 (p.5) Moottorikelkkareitti Kaaville - Ollako vai ei huolissaan? → Lataa Koillis-Savo 28.1.2021 (p.5) Sanonpahan → Lataa ”Alueiden metsien vastuuton hävittäminen on aihe, josta meidän kaikkien on syytä olla huolissamme ilmaston muutoksen vastaisen kamppailun vuoksi.
–lehdessä julkaistavaksi tarkoitettu yhteenveto → Lataa
Kuopion ja Kaavin moottorikelkkailun edistämishankkeista yksityisten maille ja metsiin vastoin maanomistajien suostumusta
Anna Kaasinen TUUSNIEMI K-S 2.4.2020 Joutavalla jottain → Lataa K-S 2.4.2020 Prosessi aloitettava alusta → Lataa
Kuuma peruna 26.11.2009 JUHA THITZ Yksityisen omaisuuden suojaa pitää kunnioittaa → Lataa
Aikojen takaa Mikä tilanne tuossa on meneillään? Muistuuko kellekään mieleen? Jos ei, niin asia selviää alla olevasta Koilli-Savo -lehdestä arkistoidussa jutussa.
Koillis-Savo 17.5.2010 Mielenosoitus 12.5.2010 Maanomistajien mitta tuli täyteen → Lataa
Aikojen takaa Mikä tilanne tuossa on meneillään? Muistuuko kellekään mieleen? Jos ei, niin asia selviää alla olevasta Pitäjäläinen-lehdestä arkistoidussa jutussa: Pitäjäläinen 28.2.2011 Kelkkaillassa peräänkuulutettiin parempaa neuvottelukulttuuria → Lataa
?? → https://vastuullistajournalismia.fi/ Jukka Patrakka: 12.11.2020 (p.4) Turvallisista kelkkareiteistä eripuraa → Lataa
Jorma Miettisen vastine 3.12.2020 Jukka Patrakan kirjoitukseen 12.11.2020 TORSTAINA 3.12.2020 / PITÄJÄLÄINEN 3 /Vapaa sana Eripuraa vai sanelua – miten on? → Lataa
Kuopio: Hyvä kelkkakausi - ja harminpaikka Pitäjäläinen 15.4.2021 (p.8-9) Hyvä kelkkakausi – ja harminpaikka → Lataa Ps. On osoittautunut, että suorilla ja tasaisilla kelkkareiteillä "turraaminen" ei virkistäytymisenä kelkkailijoita juuri kiinnosta.
Moottorikelkkailun vapaa-ajoalue → https://www.rautavaara.fi/asukkaille/vapaa-aika/ulkoilu-ja retkeily/moottorikelkkailu/vapaa-ajoalue/ Rautavaara: Rautavaaran moottorikelkkareitit ovat keränneet kiitosta tänä talvena. Vauhdin hurmaa ja talven riemuja Rautavaaralla! → Moottorikelkkailun vapaa-ajoalue Rautavaaran kunnan moottorikelkkailun vapaa-ajoalue sijaitsee Rehvonsuon alueella ja sen pinta-ala on noin 60 ha. Alue on rajattu keltaisin rajanauhoin. Maastoltaan monipuolinen alue sijaitsee kelkkareitin varrella.
Rautavaaran kunta myy ajoluvat alueelle, muuten kelkkailija toimii maastoliikennelain mukaisesti. Lupa on ostettavissa viimeistään edellisenä päivänä ennen sen voimaan astumista.
MARKO HAPPO Jukka Patrakka: Nilsiän Tahkon alueella moottorikelkkailu kuuluu matkailupalveluihin. Tavoitteena on avata pysyvä kelkkailuväylä Kuopioon saakka.
Kuopion ja Tahkon välille suunniteltu moottorikelkkareitti takkuaa: "Haluan käyttää metsääni muuhun tarkoitukseen" → https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3153250 Moottorikelkkareitin rakentaminen Kuopion ja Tahkon välille ei ole edennyt suunnitellusti... SS Ti 17.4.2012 Moottorikelkkareittien tukeminen ei edistä kestävää kehitystä → LataaPuhos ja Siilinjärvi uuden jäänmurtajakeulan ensimmäiset osoitteet – tavoitteena pitää syväväylät auki läpi vuodenTekevätkö entistä lauhemmat talvet ja Väyläviraston tavoitteen mukaiset avonaiset syväväylät moottorikelkkaseikkailun Kuopion ja Tahkon välisillä väylillä yhä mielenkiintoisemmaksi?
Puhos ja Siilinjärvi uuden jäänmurtajakeulan ensimmäiset osoitteet – tavoitteena pitää syväväylät auki läpi vuodenSyväväylien ympärivuotinen käyttö mahdollistaisi suoraan ainakin 25 prosentin kasvun laivaliikenteelle. Talvimerenkulku 3.12. 13:02 Päivitetty 3.12. 14:10 → https://yle.fi/uutiset/3-11679249 Laivaliikenne 8.12. 06:54 → https://yle.fi/uutiset/3-11681611
Mikäli ei hallitse kelkkaansa kuvien mukaisella tavalla, lienee viisainta pysyä erossa näiltä Kuopion suunnittelemilta sulien ja syväväylien ylittäviltä virallisilta moottorikelkkareiteiltä matkailessaan saavuttamaan Tahkon palveluja tai ostoksille Kuopioon. Jukka Patrakka: (SS 9.11.2020) Nilsiän Tahkon alueella moottorikelkkailu kuuluu matkailupalveluihin.
JUKKA PATRAKKA Moottorikelkoilla seikkailu Kuopion vesistöillä ja syväväylien yli matkailuvalttina kuitenkin mietityttää.
PitäjäläinenTo 7.11. 2013 Ulkoilu- ja talviliikuntapaikkojen kehittäminen/Kalle Kelkkanen, Ryönänlahti → Lataa
VIIKKO SAVO 8. 4.2015 mielipiteet Liikuntapaikkojen kehittämisestä /Tarmo Telamatto, Ryönänlahti → Lataa
Tavoitteena on avata pysyvä kelkkailuväylä Kuopioon saakka. 9.11.2020 SS kirjoitus: Kuopion ja Tahkon välille suunniteltu moottorikelkkareitti takkuaa: → https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3153250 Väyläviraston tavoitteen mukaiset avonaiset syväväylät ja entistä lauhemmat talvet voivat tehdä moottorikelkkaseikkailun Kuopion ja Tahkon välisillä vesitöillä ja väylillä yhä mielenkiintoisemmaksi. Jukka Patrakan 9.11.2020 SS kirjoitukseen Jorma Miettisen 29.11. vastine: Eripuraa vai sanelua moottorikelkkailun reittejä perustettaessa? PÄÄKIRJOITUS & MIELIPIDE 29.11.2020 → Lataa
Kuva: ILMARI TENHUNEN Kelkkailu-kausi oli onnistunut – ainakin pääosin…?! → Lataa Entistä lauhemmat talvet saattavat uhata myös moottorikelkkaharrastusta.
Lukijan Sanomat 26.11.2019 02:00 Moottorikelkkareitit Onko haittoja otettu huomioon suunnittelussa?
Virallisten reittien ulkopuolella moottorikelkkailulle tarvitaan maanomistajan tai kelkkauran ylläpitäjän lupa. Kuva: Heli Hyttinen
Huom. - Virallisten kelkkareittien rakentamiseen tarvitaan vastaavasti maanomistajan lupa, kun reitti ei ole yleisen kulkuyhteyden kannalta tarpeellinen (esim. yleinen maantieverkosto alueella on käytettävissä myös lumisena aikana). - Jos Kuopion reittisuunnitelmissa mainitut moottorikelkkailun haitat eivät ole lumisena aikana yleisen virkistyskäytön (esim. hiihtoharrastus) kannalta tarpeellisia, niin silloin moottorikelkkareittiä ei voida perustaa yksityisten maille ilman maanomistajan suostumusta. - Kuopion haaveilema moottorikelkkamatkailu palveluna ei myöskään ole Maastoliikennelain mukainen peruste ottaa yksityisten maita yleiseen käyttöön moottoriajoneuvoilla ajeluun ilman maanomistajan lupaa. Kuopion ratkaisujen perusteita alueen talouden ja asukkaitten virkistäytymisongelmiin: Kaikissa Ely-keskuksen ja Kuopion projektiryhmän MoViRa- moottorikelkkareittisuunnitelmissa on selvitetty erilaisin sanakääntein alla maituja moottorikelkkareittien ominaisuuksia ympäristövaikutuksineen, kuten esimerkiksi: KUOPION MOOTTORIKELKKAREITIT Reittisuunnitelma; Huosioinen–Lapinmäki II → http://publish.kuopio.fi/kuulutus/6367796586870966941.9.PDF
-Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Merkittävin vaikutus on pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka voi hetkellisesti häiritä alueella samaan aikaan liikkuvia. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Reittien liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, ettei niistä aiheudu varsinaisia terveyshaittoja. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Kelkkailun aiheuttamat päästöt ovat merkityksettömiä kelkkailun liikennesuoritteen ollessa 0 % kokonaisliikennesuoritteesta. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
- Suunniteltu reitti on lisäksi arvioitu vähäliikenteiseksi, joten päästöillä ei ole käytännössä merkitystä. Kelkkamäärien arvioidaan jäävän suunnitellulla reitillä vähäisiksi. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
-Suunniteltu reitti on arvioitu yhdeksi vähäliikenteisimmäksi, joten päästöjen merkitys on hyvin vähäinen verrattuna muuhun liikenteeseen. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi, tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Moottorikelkkailun ympäristövaikutuksista merkittävimpiä ovat meluhaitat. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Meluhaitan merkitystä korostaa moottorikelkkojen käyttö muutoin hiljaisessa ympäristössä. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
- 7.1 Puuston poisto ja tasaus Uuden reitin rakentaminen aloitetaan puuston poistolla. Tämän jälkeen reittipohja tasataan kannoista, kivistä ja mättäistä 6 m leveydeltä. (Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 § sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
- Maasto on paikoin hyvin kivikkoinen ja saattaa edellyttää räjäytystöitä mikäli kiviä ei pysty rikkomaan muutoin. (Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 § sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
-Muilla moottoriajoneuvoilla kuin moottorikelkoilla liikkuminen virallisella reitillä on laitonta. Reitin muuta käyttöä erityisesti kelkkailukaudella on seurattava ja tarvittaessa puututtava siihen. Suunniteltu reitti sijaitsee taajama-alueiden ulkopuolella, joten reitin muu käyttö jää todennäköisesti hyvin vähäiseksi. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?) ♦ Kuopion havittelema pakkomielteinen matkailuvaltti moottorikelkkailulla: TM kirjoituksessa (TM 3/2006) päätelty moottorikelkkasafareilla virkistäytyminen Erityisesti safariajossa kelkalla ajavat joutuvat haistelemaan edellä kulkevien pakokaasuja. (TM 3/2006) → Lataa
<><><>
Tahkosafarit iisalmelaiseen omistukseen Seikkailu Kuopio myy Tahkosafarien ohjelmapalvelutoiminnan ja kaluston. https://yle.fi/uutiset/3-11676517
Mieluummin kouluja kuin kelkkareittejä → https://blogit.savonsanomat.fi/minnan-kantilta/mieluummin-kouluja-kuin-kelkkareitteja/ 16.10.2020 13:42 0 0 Minna Reijonen
PitäjäläinenTo 7.11. 2013 Ulkoilu- ja talviliikuntapaikkojen kehittäminen / Kalle Kelkkanen, Ryönänlahti → Lataa
VIIKKO SAVO 18.2.2015_s.6 MOOTTORIKELKKAREITIT: Kattava reitistö olisi kaikkien etu TOIVEISSA PSYVÄ, Hannu Pöllä → Lataa
VIIKKO SAVO 8. 4.2015 mielipiteet Liikuntapaikkojen kehittämisestä → Lataa Tarmo Telamatto, Ryönänlahti Eripuraa Kuopion markkinoimista ”Turvallisista reiteistä” moottorikelkkailun edistämiseksi sulien ja syväväylien yli ratkaisuna Kuopion virkamiesten huoliin kuntalaisten hyvinvoinnista ja ympäristön suojelusta.
Tätä mieltä Kuopion Keskustan edustajat ovat olleet v. 2017 moottorikelkkareittien tarpeesta Kuopiolle: * Vastaukset è Lataa
Tavoiteverkon vaihtoehto 1. Kuva 22. → Lataa (Täysikokoinen kartta YMra 3/2009 sivu: 39 )
Kartan kuvassa on mukana kattavammin myös eteläiseen Suomeen yksityisten maille
rakennettavaksi ajatellut moottorikelkkareitit.
Tutkimuksen mukaan: YMra 3/2009 Moottorikelkkaväylien tavoitteen mukaisella liikennöinnillä:
♦ Pahimmillaan 1 km moottorikelkalla ajosta aiheutuvat päästöt ovat samaa luokkaa, kuin henkilöautolla edestakaisin Suomen päästä päähän! (TM 3/2006) → Lata
Tanja Leppänen Ympäristöjohtaja Tanja Leppänen (Nyk. nim. Ympäristöjohtaja Tanja Ahonen)
KEVYEKSI LOPUKSI -11.1.2020 (p.28) Tanja Leppänen â– Kuopion kaupungin ympäristöjohtaja → Lataa ”Paras piirteeni: Jämpti ja jämerä järki-ihminen, mutta hurahtaa sopivasti johonkin ihan satasella.” ”Murehdin: Ympäristöasioita ja tulevaisuutta muutenkin kuin työn puolesta.”
-13.9.2020 Tanja Leppänen ottaisi mukaan ...→ Lataa ”Bravyyrini keittiössä: (viinin lipitystä ei lasketa)."
”Välttelen oppimiskeskusteluja" ”Olen itse tehokas ja siksi tuskastunut, kun töissä asiat etenevät puuduttavan hitaasti” ”Viimeisin villitykseni: Pokemon Go.”
Tanja Leppänen
- VIIKKO-SAVO 13.1.2021 Tanja Ahonen LOPUKSI → Lataa Joudut edelleen selittelemään nimenvaihtoasi, Tanja Ahonen? Ympäristöjohtaja Tanja Ahonen (ent. Leppänen) Alueellinen ympäristönsuojelu
”Tätä minusta ei tiedetä: En käytä alkoholia muuten kuin työasioissa. Vapaa-ajalla ei maistu." (Ps. Ei ihme, että millaisia ajatuksia virkamiehillä pyörii päisssään ja millaisia päätöksiä sitten syntyy moottorikekkareiteistä veronmaksajien laskuun ja maanomistajien riesaksi!)
Näillä eväillä Tanja (Leppänen) nyk. Ahonen vie Kuopiossa päätöksiä eteenpäin (" ihan satasella " = 100k€/v → Lataa) alueellisen ympäristön viihtyvyyden, metsien kasvun ja ilmastonsuojelun torjuntaan liittyen!
Kuopio panostaa liikenteen kehittämisessä ponnekkaasti moottorikelkkailuun pakkorakentamalla ( = ilman maanomistajan suostumusta ) yksityisten maille ja metsiin 6 m leveitä moottorikelkkareittejä yhteiskunnalle ikuiseksi rasitteeksi veronmaksajien rahoilla: ”Varmistetaan vielä ettei rakentamisella ole loppupäivämäärää.” → Lataa
DYNASTY TIETOPALVELU KUOPION KAUPUNKI Toimielin/Kokous → http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?alo=1&page=meeting_search&kas=&txt=kelkka&koh=2&pvm=&siv=50&dir=1&jar=1
Kuopion kaupungin virkamiehillä ei näytä olevan mitään muuta tekemistä ja keinoa kuin pyrkiä rakentamaan kiireellä kuopiolaisten hyvinvoinnin ja ilmastonmuutoksen edistämiseksi moottorikelkkareittejä koko Kuopion ja sen lähikunnissa oleville yksityisten maille ja metsiin. - Koillis Savo 28.1.2021 (p.5) Sanonpahan → Lataa Suomalaisten maa- ja metsäalueiden vastuuttomasta hävittämisestä on syytä olla huolissaan
<><><> (MoViRa) ohry Ptk 09_28.11.2014 → Lataa -Yleisiä kehittämishankkeita ei ihan helposti tueta, mutta jonkin yrityslähtöinen tai –keskeinen ratkaisu saattaisi mennä läpi. -Koska infralle ei ole tarjolla rahoitusta tämänhetkisistä rahoituslähteistä, kannattaa uusi hanke ajaa matkailu ja elinkeinopolitiikka edellä. -Jatkohankkeelle on keksittävä uusi toimintamalli, eri tulokulma. - Kuopio varaa jatkossa vuosittain n.100 000 € reittitoimitusmaksuihin ja maanomistajakorvauksiin. -Varmistetaan vielä ettei rakentamisella ole loppupäivämäärää.
------------------
SAVON SANOMAT, Politiikka 04.10.2019
Keskustapuolueen itsensä hävittämistemppu → Lataa
Kaupunginvaltuusto on linjannut Kuopion tavoitteeksi olla hyvän elämän pääkaupunki. "... Yt-neuvottelut painavat päälle ja henkilöstön palkkakustannuksista pitäisi säästää. Kaupungin metsänhoitaja on kuitenkin ilmoittanut, että moottorikelkkailureittien rakentamiseen metsän hävittämiseksi riittää rahaa aina..."
Kaupunginmetsänhoitaja Seppo JauhiainenAsukkaat eivät halua virallisia moottorikelkkareittejä mailleen:→ https://yle.fi/uutiset/3-10036803Seppo Jauhiainen Kuopion kaupunki / Kaupunkiympäristön palvelualue ----------------------------------------------- Hyvän elämän pääkaupunki Virkisty kaupungin metsissä ja vesillä "Virkisty kaupungin metsissä..", kun kaupunki ensin onnistuu tekemään yksityisomisteisissa metsissä jokamiehenoikeudella yleisen virkistäytymisen sietämättömäksi. * Kuopion kaupungin ”kestävän kehityksen strategiana” on edistää moottorikelkkailua merkittävine melu- ja muine saasteineen/ haittoineen Koillis-Savoon parturoimalla yksityismetsät mottorikelkkareittien alle. * Tarkoituksena on laillistaa laiton moottorikelkkailu yksityisten metsiin ja -maille väkisin ilman maanomistajien lupaa ikuiseksi rasitteeksi Kuopion veronmaksajille.
Pitäjäläinen 28.2.2011 Kelkkaillassa peräänkuulutettiin parempaa neuvottelukulttuuria → Lataa
Pitäjäläinen 2.4.2012 Moottorikelkkareitistöjen haitat saasteongelmineen → Lataa Pitäjäläinen 28.10.2012 Kelkkareitististöjen virallistaminen etenee → Lataa Pitäjäläinen 20.10.2016 Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät → Lataa
SS 27.6.2012 MIELIPIDE / Investointia pärinään ja öljynkatkuun → Lataa
SS 1.6.2012 Virkamiehet humoristisina → Lataa SS 26.4.2012 MIELIPIDE / Kelkkailu ei ole luontomatkailua → Lataa
SS 21.4.2012 MOOTTORIKELKKAREITTIEN TUKEMINEN Lisää luontomatkailua → Lataa Pohjois-Savon eilikeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
SS B5 14.04.2019 Lautakunnan painostaminen melko mahdotonta → Lataa SS 25.04.2019 Erikoista päätöksentekoa → Lataa
SAVON SANOMAT A4 28.8.2019 Luvassa leikkauksia ja uusia tulonlähteitä → Lataa Kuopion talous kuralla ?
Luontomatkailua Jari 2004 → Lataa Pitäjäläinen 29.4.2021 → Lataa
Kuopion virkamiesten ratkaisu edellä tiedostettuihin ongelmiin: Moottorikekkareitistön rakentaminen kattavasti koko Kuopion ja sen lähinkunnissa yksityisomistuksessa oleville maille ja metsiin:
♦ Kuopion havittelema pakkomielteinen matkailuvaltti moottorikelkkailulla: TM kirjoituksessa (TM 3/2006) päätelty moottorikelkkasafareilla virkistäytyminen
Erityisesti safariajossa kelkalla ajavat joutuvat haistelemaan edellä kulkevien pakokaasuja. (TM 3/2006) → Lataa
Maastoliikennelaissa 22.12.1995/1710 sanotaan: 2 luku 4 § Maastoliikenteen haittojen ehkäiseminen Oikeus liikkua maastossa Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maaalueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita: 1) poliisin, tullilaitoksen tai rajavartiolaitoksen virkatehtäviin tai sairaankuljetukseen taikka palo ja pelastustoimen tehtäviin
3 luku 16 § Moottorikelkkailureitin perustaminen -Moottorikelkkailureittiä ei saa perustaa, jos sen käyttämisestä aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa-ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa.
-Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maaalueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maa-alueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa.
Kuopion virkamiehille moottorikelkkareitttisuunnitelmissa edellä esiin tuotujen haittavaikutusten lisäksi Kuopiolle ja yhteiskunnalle moottorikelkkareiteistä aiheutuvia muita vaikutuksia lisäkustannuksineen: -Todelliset rakentamiskustannukset alueen rettihankkeissa ovat olleet n. 10-12 000 eur/km (Reittisuunnitelmissa arvoidut kustannukset 5-7 000 eur/km) -Kuopion kaupungin on pidettävä virallistamansa moottorikelkkareitit kunnossa, vaikka rakennettujen reittien käyttö olisi suunnitelmien mukaisesti vain vähäistä tai tarve yleisen kulkuyhteyden vuoksi olematonta.
-Ympäristöministeriö on arvioinut vuosittaisten ylläpitokustannusten olevan n. 10% reitin rakentamiskustannuksista, eli 1000 – 1200 eur/km vuosittain.
-Moottorikelkkailu reitteineen ei palvele millään tavalla ilmaston suojelua eikä liikenneturvallisuutta. -Moottorikelkan polttoaineenkulutus on vain n. 6-kertainen henkilöautoon verrattuna, mutta saastuttaminen häkä-, hiilivety- ja muinepäästöineen jo yli 1000-kertainen.
-Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset. -Kun moottorikelkkareittejä ja -uria on Suomessa noin 20 000 kilometriä, onnettomuuksista aiheutuneet kustannukset ovat 16 000 euroa kilomertiä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröytyä kelkkaa kohti reilu 3500 euroa vuosittain. -Tämän lisäksi maanomistajalle aiheutuva metsän tuoton menetys vuosittainen on n. 200 eur/km
Aikaisempia SS-kirjoituksia ja mielipiteitä taustatietona Kuopion intresseistä:
Latujen ja lusteluratojen kunto hekkenee Säästöt: Liikuntapaikat ja lasten leikkipaikat vähenevät, mutta maksut nousevat SS 21.10.2013 Kuopio satsaa Tahkon puistoon 1,8 miljoonaa → Lataa SS 17.11.2013 Tahkolle lähes kahden miljoonan euron puisto - Keskustelu - Savon Sanomat → Lataa Tahkolle lähes kahden miljoonan euron puisto ”Kuopion kaupunki satsaa matkailuun rakentamalla Tahkon ytimeen mittavan lähiliikuntapuiston. Hintalappu on 1,8 miljoonaa euroa. Kaupunki varautuu jo ensi vuoden talousarviossa puiston rakennustöihin. Tahkon puisto nielee puolet urheilu- ja virkistysalueiden investointivaroista.” ”Ei tämä nyt ihan oikein mene. Lasten lähiliikuntapaikkoja karsitaan, mm. luistinratoja jätetään jäädyttämättä - kustannussyistä.”
<><><><>
SS 24.2.2019 B5 Moottorikelkkailu Onko edistäminen yleinen etu? → Lataa "Kuopion on syytä ryhtyä kiireellä panostamaan moottorikelkkailulle tehtyjen ajoväylien palauttamiseen alkuperäiseen talousmetsä- ja virkistyskäyttöön"
SS B5 2019-04-14 Lautakunnan painostaminen melko mahdotonta → Lataa
Savo 08.03.2020 14:09 Kuskiton moottorikelkka viiletti kilometrejä jäällä
SS Pe 11.1.2019 Moottorikelkkareitit Moottorikelkkareitit - Kuopiolainen ilmastoteko? → Lataa Kuopion päättäjillä onkin nyt kiire saada loppuun ilmastotavoitteensa Kuopion veronmaksajien rahoilla "Kuopion tavoite lieneekin, että ilmasto lämpenisi pohjolassa niin, että alueelle syntyisi trooppinen ilmasto."
SS 16.11.2018 Kelkkareitit SAVON SANOMAT B5 Kelkkareitit - Ympäristöntuhontaa verovaroin → Lataa
SAVON SANOMAT 13.11.2018 Pääkirjoitukset Moottorikelkoille on viisasta rakentaa reittejä 13.11.2018 ... kommentteineen 16.11.2018 B5 → Lataa
Juha Thitz PAIKALLISLEHTI 25.10.2018 HARAVA ON PAREMPI VAIHTOEHTO → Lataa
Kuuma peruna 26.11.2009 JUHA THITZ Yksityisen omaisuuden suojaa pitää kunnioittaa → Lataa
Iisalmen Sanomat Ke 29.6.2011 Maaoikeus tyrmäsi valituksen kelkkareitistä → Lataa
Vieraslajin pesiytyminen Koillis-Savon luontoon → Lataa
<><><>
Pohjois-Savon lehtiä
Matti ja Liisa (Lapinlahti) Soisalon Seutu (Leppävirta) Sisä-Savo PAIKALLISLEHTI (Suonenjoki) Uutis-Jousi (Siilinjärvi) Lähde: Sanomalehtien liitto
| ||||||||||||||||||||||||