Uutisia



Valtakunnalinen media & Päätöstenteko mottorikelkkareiteistä
 
 Lue lisää

Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät !
 
 Lue lisää

Moottorikelkkareittitoimitukset Koillis-Savon alueelle lähestyvät
 
 Lue lisää

Maastoliikenneonnettomuudet ja vakuutuskorvaukset
 
 Lue lisää

Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Juankoskella
 
 Lue lisää

Videolinkkejä Moottorikelkkailusta ja moottorikelkkareittien pakkorakentamisesta yksityisten maille
 
 Lue lisää

MAASEUDUN TULEVAISUUS -Lehti
 
 Lue lisää

MAASTOLIIKENNELAIN JOUKKOISTAMISESTA v. 2013
 
 Lue lisää

Lapin alueen lehdistä
 
 Lue lisää

Pohjois-Savon lehdet
 
 Lue lisää

Investigation reports
 
 Lue lisää

Tutkimusdokumentteja
 
 Lue lisää

Vaihtoehtoisia Extrime -harrastuksia moottorikelkkailulle
 
 Lue lisää

Maastoliikennelaki 1710_1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® ja sen soveltamisohje: Maastoliikennelaki Ohje 5 1991 Direktiv_YM YSO
 
 Lue lisää

Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Kaavilla / Juankoskella
 
 Lue lisää

Koillis-Savo -lehden uutisia, kirjoituksia moottorikelkkareitin reittitoimituksista 2019 - 2016 Kaavilla ja Juankoskella
 
 Lue lisää



Tutkimusdokumentteja2023-07-05 21:57
 
 

 

Tutkimusdokumentteja

 

 


 

Ilmastopolitiikan pyöreä pöytä keskusteli liikenteen päästöjen vähentämisestä
Siirtymässä fossiilittomaan liikenteeseen huomioitava sosiaalinen oikeudenmukaisuus, alueelliset erot ja kilpailukyky

Valtioneuvoston viestintäosastoYmpäristöministeriö  28.10.2020 15.23

 

https://ym.fi/-/siirtymassa-fossiilittomaan-liikenteeseen-huomioitava-sosiaalinen-oikeudenmukaisuus-alueelliset-erot-ja-kilpailukyky

 

 

Päästöt laskevat nyt rytinällä, mutta onko koronavirus hyvä uutinen ilmastonmuutoksen kannalta?

https://yle.fi/uutiset/3-11279055?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsdaily&utm_content=2020-03-30

 

 

  HELSINGIN SANOMAT    Kotimaa

21.3.2019                                                                                   

Poliisi selvittää ensimmäistä kertaa safariyrittäjän vastuuta

turistin kelkkaturmasta Lapissa                                                                                           

                        

Lataa  

Lapin keskussairaalassa hoidettiin talvikaudella 2017–2018 yhteensä 338 potilasta, jotka olivat loukkaantuneet moottorikelkkailussa.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin mukaan on arvioitu, että kelkkaturmissa loukkaantuneista noin puolet ovat saaneet vammansa safareilla.


 

Moottorikelkkaonnettomuuksissa loukkaantuu satoja ihmisiä vuosittain – henkilövahingot keskittyvät Lapin matkailukuntiin

 

https://yle.fi/a/3-12259935

 

 

 

 

Ajankohtaista LVK.n & OTI tiedotteet ja uutiset

12.3.2019                                                                                                                

Moottorikelkkailussa 11 kuolonuhria viime vuonna – Kelkkailun turvallisuuden eteen tehtävissä paljon      

                       

Lataa

 

 

 

LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS VALT MOOTTORIKELKKARAPORTTI 2016

Raportissa tarkastellaan onnettomuuksia, joissa on ollut mukana moottorikelkka.

Aineistona on käytettyliikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia onnettomuuksia ja lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja.

Lataa


 

 

 

Trafi 15-2015 Maastoliikenteen onnettomuudet

Maastoliikenneonnettomuuksien tilastointi on Suomessa hajanaista koska liikenneonnettomuustilastoja on kehitetty lähinnä tieliikenneonnettomuuksien näkökulmasta. Moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksista aiheutuu kuitenkin merkittäviä kustannuksia yhteis-kunnalle. Moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksien tilastointi on Suomessa hajanaista ja osa onnettomuuksista jää kokonaan tilastojen ulkopuolelle.

   

Lataa

 

 


Trafin tutkimuksia 15-2015 (sivut 62--68)  Lataa

 

Trafi- selvityksen mukaan moottorikelkkateillä on maassamme välillä 2006 ja 2016 vuosittain sattunut 5-14 kpl kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Onnettomuuksien uhreista loukkaantui vakavasti sekä lievemmin miehiä, naisia, suomalaisia ja ulkomaalaisia.

 

Samassa Trafi- selvityksessä sanotaan:

"Moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksista aiheutuvat taloudelliset ja inhimilliset menetykset ovat varsin merkittäviä. Henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista aiheutui yhteiskunnalle vuosittain lähes 700 miljoonan euron kustannukset."

 

Koillis-Savon vähäinen moottorikelkkailu aiheuttaa Trafin tilaston mukaan Kuopion alueelle 14 miljoonan euron kansantaloudelliset tappiot vuosittain. Kun yhteistä talouttamme hoidetaan näin, ei ole ihme, että Kuopion talousalue voi huonosti.

 

Savon Sanomat on kertonut myös alueella jo sattuneista moottorikelkkailun vahingoista (SS 24.1.2019). Moottorikelkkailun onnettomuuskustannukset ovat huomattavat.

Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset.

 

Kuopion alueen moottorikelkkailua edistävissä reittisuunnitelmissa ja selvityksissä on korostettu uusilla reiteillä moottorikelkkailun arvioitua vähäisyyttä - ja erityisesti silloin, kun on puhuttu kelkkailun aiheuttamista haitoista sekä sanottu niiden kohdistuvan pääosin ainoastaan kelkkailijoihin itseensä ja kelkan tai reen kyydissä olevaan henkilöön.

 

Kun moottorikelkkailureittejä ja -uria Suomessa on noin 20 000 km, onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset vuosittain ovat 16 000 euroa kilometriä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröityä kelkkaa kohti reilu 3 500 euroa. Onneksi kelkkailukausi Suomessa jää lyhyeksi.

 

 


 

 

P-Savo kelkkakanta 2000-2016 ja Kaavi

Liikennekäyttöön rekisteröidyt moottorikelkat / POHJOIS-SAVO Vuodesta 2007 lähtien liikennekäyttöön rekisteröityjen kelkkojen väheneminen on ollut 29,3 % vuoteen 2016 mennessä ja oli jo v. 2013 pienempi kuin v. 2000 rekisteröityjen kelkkojen kokonaismäärä.

 

KAAVI: Vuonna 2007 oli rekisterissä 166 moottorikelkkaa (Kaikki Kaaville rekisteröidyt kelkat). Liikennekäyttöön rekisteröitynä oli 31.12.2016 yhteensä 98 moottorikelkkaa. Vuodesta 2007 lähtien liikennekäyttöön rekisteröityjen kelkkojen väheneminen on ollut 41,0 % vuoden 2016 loppuun mennessä.


Lataa

 

 

23709-Ajoneuvokanta_-_liikennekaytossa_olevat_kunnittain_31122016

Ajoneuvokanta - liikennekaytössa olevat kunnittain 31.12.2016.xlsx

   

Lataa

27743-Ajoneuvokanta_-_liikennekaytossa_olevat_kunnittain_30092017

Ajoneuvokanta - liikennekaytössa olevat kunnittain 30.09.2017.xlsx

      

Lataa

 

 


 

 

 

 

 

 

Tavoiteverkon vaihtoehto 1 Kuva 22.            Lataa   (Täysikokoinen kartta  YMra 3/2009 sivu: 39 )

 

Kartan kuvassa on mukana kattavammin myös eteläiseen Suomeen yksityisten maille

 

rakennettavaksi ajatellut moottorikelkkareitit.

 

   Tutkimuksen mukaan:  YMra 3/2009 Moottorikelkkaväylien tavoitteen mukaisella liikennöinnillä:  
     Pahimmillaan 1 km moottorikelkalla ajosta aiheutuvat päästöt ovat samaa luokkaa,
kuin henkilöautolla edestakaisin Suomen päästä päähän!  (TM 3/2006)     →  Lata

 

 


Suomessa

on meneillään koko maan kattavan virallisen moottorikelkkareitistön rakentaminen. Reittejä ollaan toteuttamassa yleisen edun nimissä väkisin vastoin paikallisten asukkaiden ja maanomistajien tahtoa yksityisten maanomistajien pihapiireihin, karjatiloille ja metsäpalstoille EU-rahojen turvin.

 

Esimerkiksi Itä-Savossa moottorikelkkareittihankkeisiin on käytetty 1,8 miljoonaa euroa muutaman viime vuoden aikana vuoteen 2015 saakka. Julkisia varoja hankkeeseen oli sitä ennen käytetty jo noin 1,5 miljoonaa euroa.


Moottorikelkkailun edistäminen matkailuna ja sellaiseen toimintaan EU:n ja veronmaksajien rahojen uhraaminen miljoonilla euroilla ei myöskään puolla moottorikelkkailureittien rakentamista yksityisten maille ja muiden elinkeinojen ja virkistysmuotojen pilaamista moottorikelkkailulla. 

 

Koillis-Savossa Nilsiässä vierailevien matkailijoiden toiveet eivät myöskään tue reitistön rakentamista:

Tahko 2030 kehittämisen ohjausryhmän loppuraportti, FCG 2012  


 

 

Lataa


Vähemmän kuin 4% turistien kaipaamista palveluista ovat erilaiset safarit, mukaan lukien moottorikelkkasafarit, koiravaljakot, hevos- ja poroajelut sekä pintaliitäjä- ynnä muut motorisoidut ohjelmapalvelut.

 

Enemmän haluttuja virkistys- ja liikuntamuotoja FCG-tutkimuksen mukaan ovat laskettelu, lumilautailu ja murtomaahiihto.

 


 

Moottorikelkkailun edistämistä ei myöskään Maabrändivaltuuskunnan loppuraportti tue ohjeistuksena päättäjille matkailun ja yritystoiminnan kehittämiseksi vuoden 2030 Suomea Maailman ongelmanratkaisijana.

Valtuuskunnan raportti "Tehtävä Suomelle" julkistettiin 25.11.2010 Helsingissä.

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=43863&contentlan=1&culture=fi-FI

- - -

 

Näin syntyy unelma-Suomi!

 

IS_26_11_2010_SUOMIKUVA_Brandivaltuusk_loppuraportti   Lataa

 

 

Huom.

Loppuraportissa ei mainita sanallakaan moottorikelkkailun edistämisestä tai moottorikelkkareittien rakentamistarpeesta, jotta Suomi saataisiin nousuun!

 


 

Melun vaikutustutkimus

Tutkimus lentokoneiden melusta ja sen tyypistä. Moottorikelkkamelusta ei ole tehty riittävää tutkimusta, jossa vastaavalla tavalla näkisi melun laadun.

 

Lataa

 

 

Uutisia:

 

Nainen kuoli kelkkasafarilla

”…oli huomattu, että porukassa viimeisenä ollut kelkkailija puuttui joukosta. Kadonnut nainen löytyi…”

 

→  https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013021916696442

→    http://yle.fi/uutiset/3-9440429

 

”…mies ajoi moottorikelkalla letkassa ja toistaiseksi tuntemattomasta syystä kaartoi pois reitiltä ja törmäsi puuhun.”

    Lieneekö edellä mainittuihin tapauksiin myötävaikuttanut TM kirjoituksessa  (TM 3/2006) päätelty moottorikelkkasafareilla virkistäytymisen varjopuoli:
Erityisesti safariajossa kelkalla ajavat joutuvat haistelemaan edellä kulkevien pakokaasuja(TM 3/2006)      Lataa

 

Moottorikelkkojen äänet ja päästöt

Moottorikelkkojen äänet ja päästöt TM_5-7_2011

 

Lataa

 

Hauskanpitoa huonolla omallatunnolla

 

Hauskanpitoa huonolla omallatunnolla TM_2006_3

 

Lataa

 

Turhaa riskinottoa

 

TM_2009_3_Turhaa_riskinottoa

 

 

Lataa

 

 

Moottorikelkkojen pakokaasupäästöt

 

 

Moottorikelkkojen pakokaasupäästöt-E.Ahmasalo & K.S.Mäkelä/VTT

 

 

 

Lataa

 



SY29 2009 MTBE &TAME pohjavesiriskina Suomessa

MTBE &TAME pohjavesiriskina Suomessa - Bensiinin lisäaineiden, MTBE:n ja TAME:n, pohjavesiseurannan suunnittelu ja kehittäminen

 

Lataa

 

 

 

Kuopion ilmastopoliittinen ohjelma_2009-2020

Kuopion ilmastopoliittinen ohjelma_2009-2020 Kuopion kaupunki Tavoite- ja kehittämissuunnitelmat TA 2009:1 ISSN 0785-0352

 

Lataa

 


- - - 
- - - - - - - - -

 

Helvi Heinonen-Tanski

Ph.D.
Department of Environmental Science
University of Eastern Finland
POB 1627, 70211 Kuopio, Finland

http://www.uef.fi/microbiology

 

 HS 14.12-15.12.2010

HS 14.12-15.12.2010

Helvi Heinonen-Tanski ja Tom Nordman aiheesta: Maastoliikennereittien loppuhinta on tuntematon     Lataa

 

 

Luontoäiti järvineen, metsineen ja pohjavesineen toivottaa  Onnellista Uutta Vuotta    Lataa

 

- - - - - - - - - - - -

 

 

<><><><><><>

 

 

Kuopion ilmastopoliittiseen tavoitteeseensa [Lataanähden Kuopion toimielimien päätöksillään [Lataaharjoittamaa ristiriitaista toimintaa, joihin päätöksiin myös KMLV ry on joutunut puuttumaan: 

Moottorikelkkareittihankkeita 20.02.2013-20.04.2017  KUOPION KAUPUNKI

KUOPION KAUPUNKI moottorikelkkareittihankkeita 20.02.2013-20.04.2017

... kuopiolaisten "hyvinvoinnin" edistämiseksi !    Lataa       http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?alo=1&page=meeting_search&kas=&txt=kelkka&koh=2&pvm=&siv=50&dir=1&jar=1

 

 

Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma LAUSUNTOKIERROSLUONNOS_final

Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma LAUSUNTOKIERROSLUONNOS_final

Lataa


www.lipasto.vtt.fi_yksikkopaastot_muut_maastoliikenne_kelkat_litra

Yksikkopaastot_muut_maastoliikenne_kelkat_litra

Lataa