Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Kaavilla / Juankoskella | 2023-10-25 11:30 | ||||||||||||||||||||||||
Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Kaavilla
KAAVI KAAVI kh 31012022_esityslista → Lataa KAAVI kh 31.1.2022_pöytäkirja → Lataa → https://www.kaavi.fi/kunnanhallitus → https://www.kaavi.fi/tekninen/ymparistolautakunta → https://www.kaavi.fi/valtuusto
OIKEUSVALTIOPERIAATE JA KORRUPTIO → http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/281098?p=&c=
Kaavilla yksimielinen päätöksenteko viety hyvin pitkälle → http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/265644?p=&c=
- Koillis-Savo 23.12.2021 (p.8) Kaavin valtuusto piti tieavustukset ennallaan → Lataa - K-S ETUSIVU 22.12.2021 Kaavin valtuusto löysi ratkaisun moottorikelkkareitin kustannuksiin → Lataa Ps. Kaavin valtuuston 21.12.2021 kokouksen kulusta päätöksineen ja edustajan Satu Viljamaa-Dirks huoli kunnan toiminnan epäluotettavuudesta tekemistään päätöksistä/sopimuksista kompromissiehdotuksineen.
Huom. Valtuuston kokouksessa tuotiin esiin kunnanjohtajan näkemys moottorikelkkailureitin perustamisesta. Miksi hän on kuitenkin mennyt tekemään Kuopion kanssa SOPIMUKSEN ilman mitään varauksia ja vastoin kunnan tekemiä päätöksiä reunaehtoineen. Tämä tekee Kaavin kunnan ja kunnanjohtajan toiminnan ja päätöksenteon epäluotettavaksi.
♦ K-S ETUSIVU 11.1.2022 Kiistelty kunnanjohtaja saateltiin eläkkeelle kultaisella... → Lataa ♦ Yle & SS 13.-14.1.2022 Kaavin kunnanjohtajan erokorvaus saattaa olla laiton... → Lataa ♦ SS ETUSIVU 16.1.2022 Kaavin kunnanjohtajan Ari Sopasen selvästä asiasta saa sotkun... → Lataa
♦ K-S ETUSIVU 20.1.2022 Ari Sopasen eron syy kirjattiin... → Lataa
10.2.2022 (p.12) + 17.2.2022 ja 13.4.2022 TEKSTARIT (p.5)
KAAVI, Kunta reagoi valitukseen kelkkareitistä → Lataa + TEKSTARIT → Lataa → Lataa
Koillis-Savo 4.10.2018 Rakentaako Kaavi rahavaikeuksissa kelkkareittejä vaikka väkisin? → Lataa JOUKKO KAAVILAISIA
Koillis-Savo 27.9.2018 Moottorikelkka- reittitoimituksista Kaavilla → Lataa JOUKKO KAAVILAISIA
Koillis-Savo 11.10.2018 Mummo pelastaa maailman → Lataa Mnna-Liisa Mathalt & Tekstarit: Onks mitään järkee…ilmastotalkoiden henkeen rakentaa kelkkareittejä ...
Linnansaaren kansallispuistossa Rantasalmella voi tavata vanhoja, paljon kokeneita mäntyjä. "Tätä nykyä vanhimpia puita kannattaa suojella aivan erityisesti, painottavat nyt yhdysvaltalaiset, italialaiset ja espanjalaiset tutkijat." HS Ympäristö | Valtion yli 120-vuotiaat metsät pitää asettaa hakkuukieltoon, vaatii Luontopaneelin puheenjohtaja: ”Valtio hakkaa edelleen vanhoja metsiään paljon”: → https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008433945.html?share=2750112cb21f56aa432e9808ef7d2bdc
Yleisövihjeiden perusteella: - Onko virallisten kelkkailureittien suunnittelu rakentamisineen pakolla yksityisten maille ilman maanomistajan lupaa yhteiskunnan varojen haaskausta lällärihommiin? - Moottorikelkkareittien ylläpidosta tulee kunnalle myös taloudellinen pakkorasite: (10000-12000) €/km ylläpitokulu vuosittain, vaikka reittiä ei käyttäisi kukaan. - Tasaisilla virallisilla moottorikelkkareiteillä "turraaminen" ei moottorikelkkailijoita enää juurikaan kiinnosta. - Kaipaako kelkkailijatkin lyhyen talven myötä ehkä jotain muuta tarvitsematta 6 m leveitä tasaiseksi lanattuja teitä ilman haasteita? <><><>
EAKR - Moottorikelkkareittien A32030 Loppuraportit tuloksista ja kustannuksista: Kuopion EAKR (MoViRa)- moottorikelkkareittien projektiryhmä kehuu 1,8 miljoonalla eurolla onnistuneita saavutuksiaan työn ja työpaikkojen suhteen: Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama EAKR-projekti A32030 Projektikoodi: A32030 Projektin nimi: Kuopion, Siilinjärven ja KoillisSavon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen Ohjelma: ItäSuomi
♦ EAKR-PROJEKTIN LOPPURAPORTTI A32030 Ohjelmakausi 2007 - 2013 → Lataa ♦ RR-tietopalvelu EAKR-projektikuvaus ja Loppuraportin A32030 tiivistelmä ( 31.12.2014 ) → Lataa
Loppuraportissa olevan tiivistelmän perusteella uusia yrityksiä tai työpaikkoja ei valitettavasti ole onnistuttu synnyttämään AINOATAKAAN moottorikelkkailun edistämiseksi uhratusta panostuksesta huolimatta. Kuopio on kuitenkin luvannut pitää jatkossa huolen, että raha riittää moottorikelkkareittien rakentamiseen ja moottorikelkkailun edistämiseen alueelle. <><><> Kaavin ja Kuopion kannattaisi ottaa mallia myös Parikkalasta: → https://www.facebook.com/watch/?v=544351716429332Seuraa Radalla on tosi hyvät valot, joten ajoa voi jatkaa aina ilta kahdeksaan saakka. Ratamaksu 70€/pv, maksutiedot löytyy radalta, huoltorakennuksen seinästä. Tervetuloa! https://www.facebook.com/snxparikkala/
-Lehti 1-2022 Luvaton kelkkailu voi tulla kalliiksi Moottorikelkkailu vaatii maanomistajan luvan → Lataa
♦ LAPPI PUHUU 11.2.2022 Maastossa kelkkailu kuriin → Lataa
→ Vertaa ITÄ-SUOMEN HALLINTO-OIKEUS PÄÄTÖS 21/0029/3 25.3.2021 Kuopion kaupungilta on vaadittu Maastoliikennelain edellyttämä perusteltu selvitys moottorikelkkareitin yleisestä tarpeellisuudesta. Ote: IsHaO 25.3.2021 Päätös 21/0029/3 → Lataa
” Säännöksestä ilmenee, että reitin perustamisen edellytyksenä on yleinen tarve, joka liittyy joko kulkuyhteyden luomiseen tai yleiseen virkistyskäyttöön. Hallinto-oikeuden arvion mukaan perustelu yleisen tarpeen puuttumisesta on lähtökohtaisesti sellainen oikeudellinen peruste, jolla on merkitystä moottorikelkkareitin perustamisen oikeudellisia edellytyksiä arvioitaessa. Ympäristö- ja rakennuslautakunnan olisi tullut Kansalaisten maastoliikennevalvontayhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen hylätessään antaa siihen ainakin tältä osin lainmukaisesti perusteltu vastaus. Tämä tarkoittaa, että päätöksen perusteluista käy ilmi, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun, miten niitä on arvioitu ja mihin säännöksiin perustuen asia on ratkaistu. Seikoista ja selvityksistä tulee mainita ne tosiasiat ja niitä tukevat selvitykset, jotka ovat ratkaisun kannalta relevantteja. Tosiseikat ja selvitykset tulee selostaa riittävän laajasti.”
Kuopion moottorikelkkailun ohjausryhmä on 28.11.2014 tunnustanut, että reittien tarve on keksitty (ei siis todellinen) ja että jatkohankkeelle: ”on keksittävä uusi toimintamalli, eri tulokulma”, joka ”saattaisi mennä läpi ” → Lataa Huom. Pöytäkirjassa mainittu uusi keksittävä ratkaisu/toimintamalli ja tulokulma ovat päättäjiä harhauttavasti myös Maastoliikennelain vastaisia.
Kuopion EAKR (MoViRa)- moottorikelkkareittien projektiryhmä kehuu 1,8 miljoonalla eurolla onnistuneita saavutuksiaan työn ja työpaikkojen suhteen:
Loppuraportti A32030(k) ( Ohjelmakausi 2007 - 2013 ) → Lataa
RR-tietopalvelu -projektikuvaus ja Loppuraportin A32030 tiivistelmä ( 31.12.2014 ) → Lataa
Loppuraportissa olevan tiivistelmän perusteella uusia yrityksiä tai työpaikkoja ei valitettavasti ole onnistuttu synnyttämään AINOATAKAAN moottorikelkkailun edistämiseksi uhratusta panostuksesta huolimatta.
Kuopio pitää jatkossa myös huolen, että raha riittää moottorikelkkareittien rakentamiseen ja moottorikelkkailun edistämiseen alueelle.
SS 16.11.2018 / B5 Kelkkareitit - Ympäristöntuhontaa verovaroin → Lataa SS 11.1.2019 / B5 Moottorikelkkareitit - Kuopiolainen ilmastoteko? → Lataa SS 24.2.2019 / B5 Moottorikelkkailu - Onko edistäminen yleinen etu? → Lataa
Kaavi / Kunnanhallitus Julkaistu verkossa 15.12.2021 https://www.kaavi.fi/-/kh-13-12-2021_esityslista#agenda
Kaavi / Kunnan valtuusto Julkaistu verkossa 22.12.2021
Huom. Edelleenkään ei ole otettu huomioon päätöksien teon edellyttämiä ja tarvittavia maanomistajien suostumuksia moottorikelkkareitin rakentamiseksi yksityisten maille. → Lataa → Lataa
♦ Kaavin kunnanhallitus ptk ote 25.02.2013 Moottorikelkkareiteille tarvitaan maanomistajien suostumus → Lataa
Vain vajaa kuukausi aikaisemmin (25.2.2013) kunnanhallituksen päätösten vahvistamisesta päätöksistä poiketen Kaavin kunnanjohtaja ja hallintojohtaja 19.3.2013 alllekirjoittivat Kuopion kanssa sopimuksen (→ Lataa), ottamatta huomioon 25.2.2013 kunnan päättämiä ehtoja.
Kunnanjohtajan reittitoimituksessa ( 27.5.2013 → Lataa ) vahvistamat kunnan päätökset tekee kuitenkin kunnanjohtajan jatkotoiminnan omavaltaisine ja ristiriitaisine toimineen enemmän kuin kyseenalaiseksi ja epäluottamusta herättäväksi.
Muistin virkistämiseksi kyseiseisestä MoKe-reitin käsittelystä: Reittitoimitus 27.5.2013 pöytäkirja Kaavin moottorikelkkailureitti Kotakylä - Heinäjoentie (Kaavi) Toimitusnumero 2010-352881 Pöytäkirja MMLm/11341/33/2010 → https://maastoliikenne.fi/tiedostot/tied226.pdf josta pari otetta:
* Kaavin kunnanhallitus on vuonna 2006 päättänyt Pohjois-Savon ely-keskuksen hallinnoimaan reittihankkeeseen osallistumisesta. Kunnanhallitus on vuosina 2011-13 päättänyt osallistua nyttemmin Kuopion kaupungin vetämään hankkeeseen. Sopanen kertoi lisäksi, että Kaavin kunnanhallitus on tehnyt myös päätöksen, jonka mukaan Kaavin kunnan osallistuminen hankkeeseen edellyttää maanomistajien suostumusta reitin perustamiseen.
* Kaavin kunnanjohtaja Ari Sopanen Kaavin kunnasta ilmoitti asiasta käydyn seikkaperäisen keskustelun jälkeen, että kunta luopuu reitin perustamisesta Kaavin kirkonkylältä pohjoiseen. Etelään johtavan reitin osalta kunta pyytää toimituksen hakijana, että toimitus keskeytetään sen selvittämiseksi, voidaanko reitti linjata sellaiseen kohtaan, jossa maanomistajat voivat hyväksyä reitin.
Huom. Kaavi toimitti sittemmin ko. reitin 3v kuluttua lupia kyselemättä ja selvittämättä reitin muuta linjausta.
Ps. Kun ratkaisu rahoitukseen on nyt 21.12.2021 löytynyt, niin tarvitaan vielä päätösten mukaiset luvat maanomistajilta Kaavin suunnitelman mukaiselle reitille. Jos muuta linjausta ei tutkita ja mikäli maanomistajat eivät voi hyväksyä alkuperäisen suunnitelman mukaista reittiä mailleen, niin reittiä ei silloin voida toteuttaa ollenkaan kunnan hallituksen päätösten mukaisesti, jonka kunnanjohtaja on myös vahvistanut reittitoimituksessa. Kaavi ei ole tehnyt sellaista päätöstä, että ko. moottorikelkkareitti tehdään pakkotoimin. Kaavi ei ole myöskään tehnyt päätöstä, että reitin tekemiseen yksityisten maille ja maiden käyttöönottoon ei tarvita maanomistajien lupaa.
Huom. Esimerkiksi Tuusniemi luopui v. 2020 maanomistajille tarpeettoman moottorikelkkareitin toimittamisesta: Soittu-Juojärvi-Heinäveden raja Malliksi tästä Tuusniemen veronmaksajille ja maanomistajille viisaasta ratkaisusta on myös Kaavin syytä ottaa opia.
Vieraslajin pesiytyminen Koillis-Savon luontoon → Lataa
Pekka Juntti: Kirje vuoteen 2100 joko kuuset ovat kuolleet? → https://areena.yle.fi/1-4553161
KAAVIN KUNTA Kunnanhallitus Ptk 20.8.2018/ Asia 5. MOOTTORIKELKKAREITIN RAKENTAMINEN JUAKOSKI-KAAVI-TUUSNIEMI → Lataa
Kaavin kunnanhallituksen pöytäkirja 4.5.2015 moottorikelkkareittien rakentamisesta ja osallistumisperiaatteista KUOPION, SIILINJÄRVEN JA KOILLIS-SAVON MOOTTORIKELKKAREITTIEN VIRALLISTAMISHANKEESEEN → Lataa
♦ Kaavin kunnanhallitus ptk ote 25.02.2013 Moottorikelkkareiteille tarvitaan maanomistajien suostumus → Lataa Huom. Ko. kokouksessa kunnanjohtaja toimi esittelijänä ja hallintojohtaja pöytäkirjanpitäjänä. Vain vajaa kuukausi aikaisemmin (25.2.2013) kunnanhallituksen päätösten vahvistamisesta Kaavin kunnanjohtajan ja hallintojohtajan 19.3.2013 alllekirjoittivat sopimuksen, jossa ei otettu 25.2.2013 päätettyjä ehtoja huomioon. Alla Kuopion kanssa Kaavin kunnanjohtajan ja hallintojohtajan 19.3.2013 allekirjoittama sopimus: ♦ Kaavin kunnanjohtajan (Ari Sopanen)19.3.2013 Kuopion kanssa allekirjoittama SOPIMUS moottorikelkkareittien rakentamisesta → Lataa Huom! Kyseinen SOPIMUS on Kaavin kunnahallituksen päätösten vastainen.
Huom. - Ari Sopasen ja Jouko Korhosen vilpillisistä selityksestä [ Lataa ] kunnanhallituksen nimissä käräjäoikeudelle: Kunnanhallituksen pöytäkirjassa 4.5.2015 [ Lataa ] näkyy Sopasen peittelevistä selityksistä huolimatta myös aikaisemmat kunnan päätökset tarvittavista maanomistajaluvista.
Moottorikelkkareitti Juankoskelta Kaavin kautta Tuusniemelle lykkääntyy [ Lataa ] → https://yle.fi/uutiset/3-10471649
–lehdessä julkaistavaksi tarkoitettu yhteenveto → Lataa Kuopion ja Kaavin moottorikelkkailun edistämishankkeista yksityisten maille ja metsiin vastoin maanomistajien suostumusta.
Koillis-Savo -lehden uutisia, kirjoituksia moottorikelkkareitin reittitoimituksista 27.5.2013 ja 1.3.2016 Kaavilla:
Koillis-Savo 17.3.2016 ANNA KAASINEN Kotakylä-Heinäjoentie-reitin maanomistajat vastustavat tiukasti Kelkkareitti tehdään silti → Lataa Koillis-Savo 17.3.2016 ANNA KAASINEN
Moottorikelkkavenkoilua Kaavilla → Lataa Koillis-Savo 23.3.2016 JOUKKO KAAVILAISIA
Kaavin moottorikelkkareittitoimituksesta → Lataa Koillis-Savo 23.3.2016 ARI SOPANEN - kunnanjohtaja
Kaavin moottorikelkkareittitoimituksesta → Lataa Koillis-Savo 14.4.2016 JORMA MIETTINEN Kansalaisten maastoliikennevalvontayhdistys ry
Koillis-Savo 4.10.2018 Rakentaako Kaavi rahavaikeuksissa kelkkareittejä vaikka väkisin? → Lataa JOUKKO KAAVILAISIA
Koillis-Savo 27.9.2018 Moottorikelkka- reittitoimituksista Kaavilla → Lataa JOUKKO KAAVILAISIA
Koillis-Savo 11.10.2018 Mummo pelastaa maailman → Lataa Mnna-Liisa Mathalt
Tekstarit Onks mitään järkee…ilmastotalkoiden henkeen
Tavoiteverkon vaihtoehto 1. Kuva 22. → Lataa (Täysikokoinen kartta YMra 3/2009 sivu: 39 )
Kartan kuvassa on mukana kattavammin myös eteläiseen Suomeen yksityisten maille
rakennettavaksi ajatellut moottorikelkkareitit.
Tutkimuksen mukaan: YMra 3/2009 Moottorikelkkaväylien tavoitteen mukaisella liikennöinnillä:
♦ Pahimmillaan 1 km moottorikelkalla ajosta aiheutuvat päästöt ovat samaa luokkaa, kuin henkilöautolla edestakaisin Suomen päästä päähän! (TM 3/2006) → Lata
♦ TM kirjoituksessa (TM 3/2006) päätelty moottorikelkkasafareilla virkistäytymisen varjopuoli: "... Erityisesti safariajossa kelkalla ajavat joutuvat haistelemaan edellä kulkevien pakokaasuja. (TM 3/2006) → Lataa
(Moottorikelkkailun edistämisen yleinen tarpeellisuus Kuopion alueelle suunnitelmissa mainittuine ominaisuuksineen herättää myös kysymyksiä.)
-Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Merkittävin vaikutus on pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka voi hetkellisesti häiritä alueella samaan aikaan liikkuvia. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Reittien liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, ettei niistä aiheudu varsinaisia terveyshaittoja. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Kelkkailun aiheuttamat päästöt ovat merkityksettömiä kelkkailun liikennesuoritteen ollessa 0 % kokonaisliikennesuoritteesta. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
- Suunniteltu reitti on lisäksi arvioitu vähäliikenteiseksi, joten päästöillä ei ole käytännössä merkitystä. Kelkkamäärien arvioidaan jäävän suunnitellulla reitillä vähäisiksi. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
-Suunniteltu reitti on arvioitu yhdeksi vähäliikenteisimmäksi, joten päästöjen merkitys on hyvin vähäinen verrattuna muuhun liikenteeseen. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi, tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Moottorikelkkailun ympäristövaikutuksista merkittävimpiä ovat meluhaitat. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Meluhaitan merkitystä korostaa moottorikelkkojen käyttö muutoin hiljaisessa ympäristössä. (Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
- 5.1 Puuston raivaus ja ja pohjan tasaus Uuden reitin rakentaminen aloitetaan puuston poistolla. Puusto poistetaan reitiltä ja pohja tasataan kannoista, kivistä ja mättäistä ja suurista epätasaisuuksista 6 m leveydeltä. (Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 § sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
- Maasto on paikoin hyvin kivikkoinen ja saattaa edellyttää räjäytystöitä mikäli kiviä ei pysty rikkomaan muutoin. (Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 § sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
-Muilla moottoriajoneuvoilla kuin moottorikelkoilla liikkuminen virallisella reitillä on laitonta. Reitin muuta käyttöä erityisesti kelkkailukaudella on seurattava ja tarvittaessa puututtava siihen. Suunniteltu reitti sijaitsee taajama-alueiden ulkopuolella, joten reitin muu käyttö jää todennäköisesti hyvin vähäiseksi. (Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
Joitakin tilastoituja moottorikelkkailun ja reittien ominaisuuksia haittoineen: - Moottorikelkkareittien ylläpitokustannukset n.1000-1200 eroa kilometriä kohti vuosittain vähäiseksi arvioidusta liikenteestä huolimatta. (Ympäristöministeriön arvio) - Moottorikelkkareittien alle tuhottujen metsien hiilinielun menetys, joka vastaa n. 1 tonni kilometriä kohti joka ikinen vuosi. - Yksityisille maanomistajille aiheutuvat taloudelliset vuosittaiset menetykset ja muut haitat ovat merkittäviä.
Trafi- selvityksessä sanotaan: Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset. Kun moottorikelkkailureittejä ja -uria Suomessa on noin 20 000 km, onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset vuosittain ovat 16 000 euroa kilometriä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröityä kelkkaa kohti reilu 3 500 euroa.
Ps. Onneksi kelkkailukausi Suomessa jää lyhyeksi.
| |||||||||||||||||||||||||