| Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Kaavilla / Juankoskella | 2025-08-16 14:13 | ||||||||||||||||||||||||
Moottorikelkkareittien rakentamisvenkoilua Kaavilla
KAAVI KAAVI kh 31012022_esityslista → Lataa KAAVI kh 31.1.2022_pöytäkirja → Lataa → https://www.kaavi.fi/kunnanhallitus → https://www.kaavi.fi/tekninen/ymparistolautakunta → https://www.kaavi.fi/valtuusto
OIKEUSVALTIOPERIAATE JA KORRUPTIO → http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/281098?p=&c=
Kaavilla yksimielinen päätöksenteko viety hyvin pitkälle → http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/265644?p=&c=
- Koillis-Savo 23.12.2021 (p.8) Kaavin valtuusto piti tieavustukset ennallaan → Lataa - K-S ETUSIVU 22.12.2021 Kaavin valtuusto löysi ratkaisun moottorikelkkareitin kustannuksiin → Lataa Ps. Kaavin valtuuston 21.12.2021 kokouksen kulusta päätöksineen ja edustajan Satu Viljamaa-Dirks huoli kunnan toiminnan epäluotettavuudesta tekemistään päätöksistä/sopimuksista kompromissiehdotuksineen.
Huom. Valtuuston kokouksessa tuotiin esiin kunnanjohtajan näkemys moottorikelkkailureitin perustamisesta. Miksi hän on kuitenkin mennyt tekemään Kuopion kanssa SOPIMUKSEN ilman mitään varauksia ja vastoin kunnan tekemiä päätöksiä reunaehtoineen. Tämä tekee Kaavin kunnan ja kunnanjohtajan toiminnan ja päätöksenteon epäluotettavaksi.
♦ K-S ETUSIVU 11.1.2022 Kiistelty kunnanjohtaja saateltiin eläkkeelle kultaisella... → Lataa ♦ Yle & SS 13.-14.1.2022 Kaavin kunnanjohtajan erokorvaus saattaa olla laiton... → Lataa ♦ SS ETUSIVU 16.1.2022 Kaavin kunnanjohtajan Ari Sopasen selvästä asiasta saa sotkun... → Lataa
KAAVI, Kunta reagoi valitukseen kelkkareitistä → Lataa + TEKSTARIT → Lataa → Lataa
Koillis-Savo 4.10.2018 Rakentaako Kaavi rahavaikeuksissa kelkkareittejä vaikka väkisin? → Lataa JOUKKO KAAVILAISIA
Koillis-Savo 27.9.2018 Moottorikelkka- reittitoimituksista Kaavilla → Lataa JOUKKO KAAVILAISIA
Koillis-Savo 11.10.2018 Mummo pelastaa maailman → Lataa Mnna-Liisa Mathalt & Tekstarit: Onks mitään järkee…ilmastotalkoiden henkeen rakentaa kelkkareittejä ...
Linnansaaren kansallispuistossa Rantasalmella voi tavata vanhoja, paljon kokeneita mäntyjä. "Tätä nykyä vanhimpia puita kannattaa suojella aivan erityisesti, painottavat nyt yhdysvaltalaiset, italialaiset ja espanjalaiset tutkijat." HS Ympäristö | Valtion yli 120-vuotiaat metsät pitää asettaa hakkuukieltoon, vaatii Luontopaneelin puheenjohtaja: ”Valtio hakkaa edelleen vanhoja metsiään paljon”: → https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008433945.html?share=2750112cb21f56aa432e9808ef7d2bdc
Yleisövihjeiden perusteella: - Onko virallisten kelkkailureittien suunnittelu rakentamisineen pakolla yksityisten maille ilman maanomistajan lupaa yhteiskunnan varojen haaskausta lällärihommiin? - Moottorikelkkareittien ylläpidosta tulee kunnalle myös taloudellinen pakkorasite: (10000-12000) €/km ylläpitokulu vuosittain, vaikka reittiä ei käyttäisi kukaan. - Tasaisilla virallisilla moottorikelkkareiteillä "turraaminen" ei moottorikelkkailijoita enää juurikaan kiinnosta. - Kaipaako kelkkailijatkin lyhyen talven myötä ehkä jotain muuta tarvitsematta 6 m leveitä tasaiseksi lanattuja teitä ilman haasteita? <><><>
EAKR - Moottorikelkkareittien A32030 Loppuraportit tuloksista ja kustannuksista: Kuopion EAKR (MoViRa)- moottorikelkkareittien projektiryhmä kehuu 1,8 miljoonalla eurolla onnistuneita saavutuksiaan työn ja työpaikkojen suhteen: Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama EAKR-projekti A32030 Projektikoodi: A32030 Projektin nimi: Kuopion, Siilinjärven ja KoillisSavon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen Ohjelma: ItäSuomi
♦ EAKR-PROJEKTIN LOPPURAPORTTI A32030 Ohjelmakausi 2007 - 2013 → Lataa ♦ RR-tietopalvelu EAKR-projektikuvaus ja Loppuraportin A32030 tiivistelmä ( 31.12.2014 ) → Lataa
Loppuraportissa olevan tiivistelmän perusteella uusia yrityksiä tai työpaikkoja ei valitettavasti ole onnistuttu synnyttämään AINOATAKAAN moottorikelkkailun edistämiseksi uhratusta panostuksesta huolimatta. Kuopio on kuitenkin luvannut pitää jatkossa huolen, että raha riittää moottorikelkkareittien rakentamiseen ja moottorikelkkailun edistämiseen alueelle. <><><> Kaavin ja Kuopion kannattaisi ottaa mallia myös Parikkalasta: → https://www.facebook.com/watch/?v=544351716429332 | |||||||||||||||||||||||||
|
Kaavin Kh Ptk_17062013, nro 9(k) |
KAAVIN KUNTA Kunnanhallitus KOKOUSPÖYTÄKIRJA 9/2013 |
→ | |
|
Kunnanhallitus Kaavi 4.5.2015 (7_04052015_pöytäkirja) |
Kunnanhallitus Kaavi 4.5.2015 (7_04052015_pöytäkirja) |
→ | |
|
Ari Sopasen ja Jouko Korhosen selitys 8.7.2016 |
Ari Sopasen ja Jouko Korhosen keskenään antama selitys 8.7.2016 kunnan hallituksen nimissä käräoikeudelle. |
→ |
Huom.
- Ari Sopasen ja Jouko Korhosen vilpillisistä selityksestä [ Lataa ] kunnanhallituksen nimissä käräjäoikeudelle:
Kunnanhallituksen pöytäkirjassa 4.5.2015 [ Lataa ] näkyy Sopasen peittelevistä selityksistä huolimatta myös aikaisemmat kunnan päätökset tarvittavista maanomistajaluvista.
|
K-S Torstai 18.8.2016 Suora Linja |
K-S Torstai 18.8.2016 Suora Linja "NÄKYY Kaavi kunnanhallitus jo käräjöivän maanomistajia vastaan moottorikelkkareittiasiassa... |
→ |
|
|
MML Kaavin reittitoimitus 27.5.2013 |
Kohde: Kaavin moottorikelkkailureitti Kotakylä - Heinäjoentie (Kaavi) |
→ |
|
|
MML Kaavin reittitoimitus 1.3.2016 |
Reittitoimitus, Jatkokokous Kohde: Kaavin moottorikelkkailureitti Kotakylä - Heinäjoentie (Kaavi) |
→ |
|
Moottorikelkkareitti Juankoskelta Kaavin kautta Tuusniemelle lykkääntyy [ Lataa ]
→ https://yle.fi/uutiset/3-10471649
–lehdessä julkaistavaksi tarkoitettu yhteenveto → Lataa
Kuopion ja Kaavin moottorikelkkailun edistämishankkeista yksityisten maille ja metsiin vastoin maanomistajien suostumusta.
Koillis-Savo -lehden uutisia, kirjoituksia moottorikelkkareitin reittitoimituksista 27.5.2013 ja 1.3.2016 Kaavilla:
Koillis-Savo 17.3.2016 ANNA KAASINEN
Kotakylä-Heinäjoentie-reitin maanomistajat vastustavat tiukasti
Kelkkareitti tehdään silti → Lataa
Koillis-Savo 17.3.2016
ANNA KAASINEN
Moottorikelkkavenkoilua Kaavilla → Lataa
Koillis-Savo 23.3.2016
JOUKKO KAAVILAISIA
Kaavin moottorikelkkareittitoimituksesta → Lataa
Koillis-Savo 23.3.2016 ARI SOPANEN - kunnanjohtaja
Kaavin moottorikelkkareittitoimituksesta → Lataa
Koillis-Savo 14.4.2016
JORMA MIETTINEN
Kansalaisten maastoliikennevalvontayhdistys ry
Koillis-Savo 4.10.2018
Rakentaako Kaavi rahavaikeuksissa kelkkareittejä vaikka väkisin? → Lataa
JOUKKO KAAVILAISIA
Koillis-Savo 27.9.2018
Moottorikelkka-
reittitoimituksista Kaavilla → Lataa
JOUKKO KAAVILAISIA
Koillis-Savo 11.10.2018
Mummo pelastaa maailman → Lataa
Mnna-Liisa Mathalt
Tekstarit
Onks mitään järkee…ilmastotalkoiden henkeen
Tavoiteverkon vaihtoehto 1. Kuva 22.
→ Lataa (Täysikokoinen kartta YMra 3/2009 sivu: 39 )
Kartan kuvassa on mukana kattavammin myös eteläiseen Suomeen yksityisten maille
rakennettavaksi ajatellut moottorikelkkareitit.
♦ TM kirjoituksessa (TM 3/2006) päätelty moottorikelkkasafareilla virkistäytymisen varjopuoli:
"... Erityisesti safariajossa kelkalla ajavat joutuvat haistelemaan edellä kulkevien pakokaasuja. (TM 3/2006) → Lataa
(Moottorikelkkailun edistämisen yleinen tarpeellisuus Kuopion alueelle suunnitelmissa mainittuine ominaisuuksineen herättää myös kysymyksiä.)
-Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Merkittävin vaikutus on pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka voi hetkellisesti häiritä alueella samaan aikaan liikkuvia.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Reittien liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, ettei niistä aiheudu varsinaisia terveyshaittoja.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Kelkkailun aiheuttamat päästöt ovat merkityksettömiä kelkkailun liikennesuoritteen ollessa 0 % kokonaisliikennesuoritteesta.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
- Suunniteltu reitti on lisäksi arvioitu vähäliikenteiseksi, joten päästöillä ei ole käytännössä merkitystä. Kelkkamäärien arvioidaan jäävän suunnitellulla reitillä vähäisiksi.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
-Suunniteltu reitti on arvioitu yhdeksi vähäliikenteisimmäksi, joten päästöjen merkitys on hyvin vähäinen verrattuna muuhun liikenteeseen.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi, tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Moottorikelkkailun ympäristövaikutuksista merkittävimpiä ovat meluhaitat.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
-Meluhaitan merkitystä korostaa moottorikelkkojen käyttö muutoin hiljaisessa ympäristössä.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)
- 5.1 Puuston raivaus ja ja pohjan tasaus
Uuden reitin rakentaminen aloitetaan puuston poistolla. Puusto poistetaan reitiltä ja pohja tasataan kannoista, kivistä ja mättäistä ja suurista epätasaisuuksista 6 m leveydeltä.
(Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 § sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
- Maasto on paikoin hyvin kivikkoinen ja saattaa edellyttää räjäytystöitä mikäli kiviä ei pysty rikkomaan muutoin.
(Vähäisiä luonnonesteitä?) Huom. Maastoliikennelaissa 2 luku 19 § sanotaan: Reitin pitäjällä on oikeus poistaa reitiltä ajoa haittaavia puita, pensaita sekä muita vähäisiä luonnonesteitä.
-Muilla moottoriajoneuvoilla kuin moottorikelkoilla liikkuminen virallisella reitillä on laitonta. Reitin muuta käyttöä erityisesti kelkkailukaudella on seurattava ja tarvittaessa puututtava siihen. Suunniteltu reitti sijaitsee taajama-alueiden ulkopuolella, joten reitin muu käyttö jää todennäköisesti hyvin vähäiseksi.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tarpeellinen?)
Joitakin tilastoituja moottorikelkkailun ja reittien ominaisuuksia haittoineen:
- Moottorikelkkareittien ylläpitokustannukset n.1000-1200 eroa kilometriä kohti vuosittain vähäiseksi arvioidusta liikenteestä huolimatta. (Ympäristöministeriön arvio)
- Moottorikelkkareittien alle tuhottujen metsien hiilinielun menetys, joka vastaa n. 1 tonni kilometriä kohti joka ikinen vuosi.
- Yksityisille maanomistajille aiheutuvat taloudelliset vuosittaiset menetykset ja muut haitat ovat merkittäviä.
Trafi- selvityksessä sanotaan:
Trafin tilaston mukaan erilaiset moottorikelkkailun onnettomuudet henkilövahinkoineen ovat aiheuttaneet yhteiskunnalle 320 miljoonan euron vuotuiset kustannukset.
Kun moottorikelkkailureittejä ja -uria Suomessa on noin 20 000 km, onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset vuosittain ovat 16 000 euroa kilometriä kohden tai liikennekäyttöön rekisteröityä kelkkaa kohti reilu 3 500 euroa.
Ps. Onneksi kelkkailukausi Suomessa jää lyhyeksi.

♦




